У Міненерго
розглядають декілька варіантів транспортування водню українського виробництва до Європи.
В.о. Міністра
енергетики Ольга Буславець відкрила круглий стіл «Воднева економіка:
дорожня карта».
Цього року Євросоюз
затвердив Водневу стратегію
для кліматично-нейтральної Європи
до 2050 року, у якій, зокрема,
визначено Україну пріоритетним партнером завдяки її потенціалу з виробництва «зеленого» водню та наявної інфраструктури, з’єднаної з ЄС.
«Україна
ставить перед собою амбітні кліматичні
цілі щодо декарбонізації енергетики, промисловості і транспорту. Тому використання
«зеленого» водню є інструментом,
що може забезпечити
виконання поставлених цілей. Міністерство вже розробляє дорожню
карту водневої енергетики України. Нами окреслено короткострокову, середньострокову
та довгострокову перспективи
транспортування водню», – наголосила Ольга Буславець.
Короткострокова перспектива: водень, що транспортується
у невеликих кількостях у газоподібному
стані в цистернах, за допомогою
вантажних автомобілів, що використовують дорожню інфраструктуру.
Середньострокова перспектива: водень може транспортуватися
як рідкий органічний водень (LOHC) вантажівками
та залізничною інфраструктурою.
Довгостроковий горизонт: використання регіональної та транспортної інфраструктури газопроводів для місцевих перевезень у великих кількостях
та для обсягів експорту.
Водночас можливості
газотранспортної системи
для транспортування водню мають бути ретельно вивчені спільно з експертами з метою гарантування безпечної роботи.
«Це
питання потрібно додатково опрацювати разом з експертами ЄС щодо визначення маршрутів, а також опрацювати комплекс заходів для забезпечення надійності і безпеки роботи газотранспортної системи з новим енергоносієм», - наголосила Ольга
Буславець.
Подальша робота включатиме:
• розробку та прийняття нормативно-правової бази для забезпечення функціонування галузі водневої енергетики України, апроксимації законодавства до вимог міжнародного права в цій сфері;
• впровадження в Україні системи стандартизації в галузі водневої енергетики, розробленої на базі міжнародно встановлених стандартів та норм для цього виду
палива;
• розробку вимог
та заходів щодо безпеки в процесі виробництва, зберігання, транспортування та споживання водню
з урахуванням сучасних технологій провідних країн ЕС.
В рамках Експертної ради при Міністерстві вже створено Робочу групу з розвитку водневої енергетики, до якої можуть долучатися
зацікавлені сторони.
Зазначимо, що
відповідно до «Ініціативи
зеленого водню для Європейського
Зеленого курсу 2x40 ГВт» та плану виходу з кризи COVID-19, на Україну виділено створення 10 ГВт нових потужностей з виробництва
«зеленого» водню, з яких більшість призначена для експорту до Європейського Союзу.
Нагадаємо, під
час нещодавнього візиту української делегації під головуванням Ольги Буславець в Дюссельдорф було
проведено низку зустрічей із
німецькими компаніями Thyssenkrupp та Siemens. Очільниця
Міненерго презентувала
портфель потенційних пілотних
проєктів водневої енергетики, які можуть бути реалізовані в рамках енергетичного партнерства між Україною та Німеччиною.
Питання співробітництва
у сфері водневої енергетики включено до основних
тем енергетичного партнерства між
Україною і Німеччиною, визначеного Спільною заявою, яку у серпні цього року підписали Ольга Буславець і Федеральний міністра економіки та енергетики ФРН Петер Альтмаєр.
