МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Україна вивчає механізми стимулювання традиційної і відновлюваної енергетики Бразилії

01.07.2019 | 13:16

 

 

Українська делегація під головування генерального директора Директорату енергетичних ринків Ольги Буславець з робочим візитом відвідала Бразилію. Метою поїздки був обмін досвідом щодо методів планування і засобів реалізації стратегій розвитку електроенергетичного комплексу двох країн. У делегації з української сторони взяли участь Андрій Конеченков, Голова УАВЕ, Ігор Петрик, Директор з розвитку бізнесу у Східній Європі, Wärtsilä, Володимир Купчак, Голова правління Київського інституту енергетичних досліджень.

 

У  рамках візиту було проведено низку робочих зустрічей з представниками Міністерства шахт і енергії, Агентства з регулювання електроенергетики, Оператора системи передачі, Національного агентства енергетичного планування, ключових енергогенеруючих компаній Бразилії. Українській стороні були продемонстровані особливості прийнятих в Бразилії конкурентних механізмів контрольованого розвитку електроенергетичного комплексу країни, які передбачають активне використання системи аукціонів не лише для стимулювання будівництва генеруючої потужності необхідного типу, але й для розвитку системи передачі.

 

Вивчення практичного досвіду проведення таких аукціонів є особливо актуальне з огляду на запровадження нового ринку електричної енергії та конкурентної моделі підтримки відновлюваної енергетики в Україні. Подібний механізм стимулювання будівництва необхідної для енергосистеми генерації передбачений розробленим Міненерговугілля Порядком проведення конкурсу на будівництво генеруючої потужності та на виконання заходів з управління попитом. Зазначений Порядок вже передано до Кабінету Міністрів України  для розгляду та прийняття на найближчому засіданні Уряду. Аукціони також використовуватимуться при розподілі квот підтримки відновлюваної енергетики в рамках оновленої моделі стимулювання ВДЕ. Тому вкрай важливо при підготовці відповідних підзаконних актів чи безпосередній організації торгів уникнути типових помилок та впровадити найбільш ефективні рішення.

 

Цікавими є такі факти. За встановленою потужністю відновлювана електроенергетика Бразилії складає близько 83% - переважно ГЕС, ВЕС та БіоЕС. Зокрема, країна має 109 ГВт встановленої потужності ГЕС, або 68% від загальної потужності енергосистеми. Гідроелектростанції можуть задовольнити піковий попит у 90 ГВт. Водночас стратегічний план передбачає активне нарощування потужностей ВЕС і СЕС до рівня 21 ГВт до 2023 р. і разом з тим - 2 ГВт потужностей нового типу для балансування змінних ВДЕ. Йдеться про газові станції швидкого пуску. Виявляється, що наявність великих обсягів гідравлічної енергії не гарантує найбільш ефективного використання енергії вітру і сонця через цілу низку  факторів. Серед них найбільш очевидні ті, що пов’язані з водними режимами річок чи обмеженнями системи передачі, але є і досить цікаві причини. Наприклад – оптимізація водних ресурсів. Іноді дешевше запустити газову генерацію і зекономити воду в резервуарі, щоб за певних режимів потім її використати.

 

 Усі ці сценарії моделює Національне агентство енергетичного планування (ЕРЕ). Розробляючи п’ятирічний план розвитку енергосистеми, Агентство щороку моделює 2000 сценаріїв (ситуацій) і визначає порогові комбінації для складу генеруючого обладнання в енергосистемі, що забезпечать одночасно її стійкість і мінімальну собівартість електроенергії на рівні системи. Ці порогові (цільові) сценарії для кожного року формують для Міненерго план розвитку генеруючих потужностей. Міністерство, керуючись енергетичною політикою, сформованою Національною енергетичною радою (політичним дорадчим органом рівня Кабінету міністрів), визначає завдання для аукціонів із закупівлі необхідної потужності, як відновлюваної, так і традиційної теплової. Безпосередньо за організацію і проведення аукціонів відповідає Агентство планування ЕРЕ. Спільно з Міненерго та Регулятором воно визначає правила аукціонів, вимоги до учасників та проводить їх попередню кваліфікацію.

 

Аукціонна система в Бразилії існує з 2005 р. та є добре відпрацьованою. І деякі рішення варті запозичення. Наприклад, переможці аукціонів визначаються за ціною. Але для теплових станцій це не просто вартість її побудови чи собівартість виробництва енергії. Так у формулі визначення переможця присутній параметр, що характеризує «корисність» для енергосистеми саме цієї станції (пропозиції) порівняно з іншими пропозиціями. Такі параметри для кожної пропозиції визначаються після введення заявлених технічних та економічних даних у модель ЕРЕ, про яку вже згадувалось. Як наслідок, вищий пріоритет отримує та пропозиція, яка дозволяє забезпечити необхідну стійкість енергосистеми при меншій собівартості електроенергії в усій системі з урахуванням режимів роботи обладнання, потокорозподілу та технологічних втрат електроенергії в мережі.

 

 Аукціони проходять двічі на рік. І наступний має відбутися за тиждень. На нього вже подалося 1500 проектів загальною потужністю 50 ГВт, що більш ніж у 10 разів перевищує обсяг пропонованої квоти. Це, в основному, вітер, менше - сонце, але також присутня і теплова генерація. Кожен тип потужності торгуватиметься окремо. Яка саме потужність буде відібрана – залишається невідомим до початку конкурсу.

 

Є ще багато інших цікавинок в аукціонній системі Бразилії. До прикладу, самі аукціони проводяться на торговельному майданчику оператора ринку у вигляді електронних торгів. Учасники торгів подають цінові пропозиції і в режимі он-лайн бачать позиції всіх конкурентів. Організатор аукціону оголошує загальний обсяг потужності для кожного виду генерації, що буде закуплено, і найнижчі цінові пропозиції, які склали цей обсяг, отримують повідомлення про виграш. У цей час починається торгівля на зниження ціни, і кожен учасник може заявити меншу ціну, викинувши, таким чином, з «переможців» тих, хто вже отримав повідомлення. Торги тривають 5 хвилин, після чого оголошуються остаточні переможці. Аукціонна модель весь час удосконалюється на базі отриманого досвіду. Цьому сприяє чіткий розподіл повноважень інституцій, що задіяні у процесі, таких як Міністерство, Регулятор, ОСП, Агентство з планування, а також – наявність вищого дорадчого органу - Національної енергетичної ради, що визначає енергетичну політику держави, та її моніторингового комітету, який наглядає за втіленням цієї політики.

 

У підсумку, така організація конкурсної системи разом із значним природнім енергетичним потенціалом відновлюваної енергетики Бразилії, зокрема – сонячної, вітрової та біомаси, сприяє встановленню дуже низьких аукціонних цін. Так середня вартість виробництва електроенергії в Бразилії, що визначена за результатами аукціонів 2018 року, становить: для СЕС – 2,2 євроценти/кВтг; для ВЕС – 1,8 євроценти/кВтг; для БіоЕС – 2,3 євроценти/кВтг. Ці цифри наближені до вартості виробництва електроенергії на атомних електростанціях України (1,9 євроцентів /кВтг) і в 5-7 разів нижчі, ніж вартість електроенергії, виробленої з відповідних ВДЕ згідно з чинним «зеленим» тарифом.

 

Це в черговий раз свідчить про правильність обраного курсу на запровадження конкурентної моделі підтримки відновлюваної енергетики, що передбачена Законом України 2712-VIII. І Міністерство, як головний орган, що відповідальний за імплементацію цього Закону, зробить все необхідне для забезпечення прозорості і ефективності майбутніх аукціонів на квоти підтримки ВДЕ.

 

Презентації можна переглянути за посиланнями

http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/doccatalog/document?id=245380675

http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/doccatalog/document?id=245380676

версія для друку