МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Міненерговугілля запобігає здорожчанню електроенергії для населення

09.04.2019 | 15:26

 

 

Інформація щодо пропозицій Міненерговугілля до законопроекту 8449-д:

 

Першим пунктом зазначених пропозицій є вимога встановити повну відповідальність за небаланс для крупних виробників ВЕС і СЕС. Ця вимога йде врозріз з короткостроковими інтересами великих компаній, оскільки призводитиме до додаткових видатків на врегулювання власних небалансів. Які в протилежному випадку в майбутньому ринку важким тягарем ляжуть на плечі споживачів (за даними НЕК «Укренерго» – від 10 до 30 млрд гривень щорічно).

 

Тому окремі висловлювання, що Міненерговугілля «обслуговує» інтереси власників промислових СЕС є, м’яко кажучи, неправдою.

 

Стосовно позиції по СЕС домогосподарств, Міністерство повністю підтримує розвиток малої розосередженої генерації, наближеної до вузлів навантаження. І тому підтримує розширення встановленої потужності СЕС /ВЕС домогосподарств до 50 кВт, та комбіноване використання цих установок для вирівнювання добового графіку навантаження. Такі станції не потребуватимуть ліцензії, матимуть спрощені умови будівництва та експлуатації і не нестимуть відповідальності за небаланс.

 

Водночас, використання генеруючих установок споживачів насамперед має бути спрямоване на компенсацію власного споживання. Тому, що це споживачі, а не виробники. Саме за таким принципом розвиваються СЕС/ВЕС домогосподарств в країнах ЄС, куди ми прямуємо. До прикладу, в Данії, вартість відпущеної електроенергії СЕС домогосподарств становить близько 8-9 євроцентів, що в чотири рази нижче вартості електроенергії в мережі. При цьому, дозволяється продаж надлишків лише певної обмеженої потужності.

 

В Україні, на жаль, мають місце зловживання. Багато приватних СЕС встановлюють не для компенсації власного навантаження (оскільки воно наближене до нуля), а виключно для заробітку за рахунок інших споживачів. Такі, агреговані на приватних земельних ділянках СЕС в профіцитних енергорайонах призводять до погіршення нормативних показників якості електроенергії та безпеки постачання.

 

Таким чином, через неефективну систему підтримки відновлюваної енергетики домогосподарств насамперед постраждає споживач.

 

Зокрема, через:

- зростання тарифу на електроенергію;

- погіршення якості постачання.

 

Тобто, має місце наступна ситуація – споживач виробляє електроенергію, яка йому не потрібна. І за цю «непотрібну» електроенергії інші споживачі мають опосередковано сплачувати по 5,4 грн./кВтг. А якщо враховувати потребу в інвестиціях в мережеву інфраструктуру для забезпечення нормативних показників якості електроенергії – то значно більше.

 

Одним із способів знизити такі зловживання та збитки інших споживачів є наближення виробництва до вузлів навантаження. Тобто, встановлення сонячних панелей на дахах та або фасадах будівель, що є центрами споживання електроенергії в домогосподарствах. В цьому і полягає суть правки народних депутатів, яку Міненерговугілля в цілому підтримує.

 

У підсумку, Міністверство в своїх пропозиціях до законопроекту 8449-д керується виключно інтересами споживачів та національними стратегіями і планами, що спрямовані на сталий, ефективний розвиток відновлювальної енергетики з урахуванням кращого досвіду країн ЄС, які досягли значно вищої частки ВДЕ в своєму енергобалансі ніж у нас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

версія для друку