МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Протокол № 14(ГР) - 2017 засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

21.11.2017 | 16:13

ПРОТОКОЛ № 14(ГР) - 2017

засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

 

1 лиcтопада  2017 року

м. Київ, вул. Хрещатик,34

 

ПРИСУТНІ: Члени Громадської ради при Міненерговугілля  (додаток №1)

 

ЗАПРОШЕНІ від Міненерговугілля:

Прокопів І.Б. – заступник Міністра

Новиков К.В. – заступник директора Департаменту електроенергетичного  комплексу - начальник відділу паливно-енергетичних балансів та моніторингу виробництва і споживання електроенергії

Цехмістер Д.П. - начальник відділу енергомеханічного забезпечення та торфодобувних підприємств Департаменту вугільно-промислового комплексу

Дудка Г.І. - начальник відділу взаємодії із ЗМІ та зв’язків з громадськістю

Шевцова Т.Ю. - головний спеціаліст відділу взаємодії із ЗМІ

ЗАПРОШЕНІ:

Боднар Р.В.- заступник директора з енергетичного нагляду – заступник Головного державного інспектора України з енергетичного нагляду 

Кравець В.А. - виконавчий директор з виробництва ДП «НАЕК «Енергоатом»

Гладишев Ю.І. – директор СВП «Київські ТЕЦ» ПАТ «Київенерго»

Зайченко В.Б.- заступник директора з оперативного керування - головний диспетчер  Центрального апарату " ДП «НЕК «Укренерго»

Томаш З.П.  - заступник Голови Правління ГО «Всеукраїнська Рада ветеранів праці енергетики»

Улітіч Ю.І. – член Експертної ради при Міненерговугілля

 

На початку засідання Голова Громадської ради  при Міненерговугілля Поташник С.І. привітав присутніх та озвучив  питання порядку денного:

 

1.     «Про стан готовності підприємств та організацій ПЕК до  осінньо-зимового періоду 2017-2018рр.»

2.    Різне

 

1. З першого питання  порядку денного

СЛУХАЛИ:

Заступника Міністра Прокопіва І.Б., який  зазначив, що маючи зараз в газосховищах 17 млрд.куб.м газу, що на 2 млрд.куб.м. більше ніж у минулому році -  «осінньо-зимовий сезон повинні пройти рівно». Також зосередив увагу на питаннях, що стосуються створення газового хабу, забезпечення сталого транзиту газу територією України до європейських країн та ін.

Він також поінформував, що йде виконання плану заходів щодо  розділення НАК «Нафтогаз України» та створення незалежного оператора газотранспортної системи (ГТС), а також про роботу над внесенням змін до нормативно-правових  актів з метою врегулювання ціни на газ. Зазначив, що для виконання Програми розвитку газовидобування в Україні Міненерговугілля дотримується курсу щодо повної відмови від регулювання. «У Міненерговугілля не повинно бути наглядових функцій, основна задача Міністерства - формування державної політики в енергетичній сфері»,- наголосив І.Прокопів (Повний виступ - в аудіо запису).

Новикова К.В., заступника директора Департаменту електроенергетичного  комплексу, який  стисло доповів про стан готовності теплових електростанцій до проходження ОЗП 2017/2018 року. Зазначив, що  в рамках підготовки до початку проходження ОЗП в червні п.р. Міністерством було підготовлено ряд Розпоряджень  Кабміну з дорученнями відповідним структурам. Зокрема, забезпечити закачування у сховища не менше 17 млрд.куб.м газу, затвердити графіки накопичення необхідної кількості  вугілля, а також  мазуту, як резервного палива у обсягу десятиденного запасу для ТЕС та ТЕЦ.

Щодо поставки вугілля К. Новиков повідомив, що вугілля законтрактоване і буде надходити на станції у визначені строки. Зокрема, у грудні постачання вугілля прогнозується більше на 190 тис. тонн, ніж передбачалось.

Відповідно до уточненого Прогнозного балансу електричної енергії ОЕС України на ОЗП 2017/2018 рр. (станом на 05.10.2017) та структури палива, ТЕС та ТЕЦ підтвердили, що забезпечать необхідне постачання вугілля.

Також К.Новиков зазначив, що для заміщення дефіцитного антрацитового вугілля реалізуються пілотні проекти з переведення енергоблоків № 2 та № 5 Зміївської ТЕС ПАТ «Центренерго» на газову групу вугілля. Така ж робота виконується на Придніпровській ТЕС ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» де передбачено переведення енергоблоків № 7 та № 8 в термін до 01.12.2017.

Крім того, планується розпочати роботи з переведення на газову групу вугілля енергоблок № 4 Трипільської ТЕС ПАТ «Центренерго».

У 2018 році такі ж роботи заплановано здійснити на енергоблоках № 9 та №10 Придніпровської ТЕС та енергоблоці № 8  (282 МВт) та 10 (300 МВт) Криворізької ТЕС ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго»; енергоблоці № 1 (175 МВт) та 6 (185 МВт) Зміївської ТЕС, енергоблоці № 3 (300 МВт) Трипільської ТЕС ПАТ «Центренерго» (Повний виступ у Додатку №2).

Зайченка В.Б., головного диспетчера НЕК «Укренерго», який  запевнив присутніх про готовність ОЕС України до осінньо-зимового періоду, зазначив, що ремонтна кампанія відпрацьована згідно з графіком. Разом з тим, Зайченко В.Б., поінформував про напрацьовані ними  різні варіанти сценаріїв, що можуть виникнути при проходженні ОЗП (оптимістичний,  середній та песимістичний) з чіткими конкретними діями для їх вирішення.(Повний виступ - в аудіозапису).

Боднара Р.В., заступника директора Держенергонагляду України, який доповів про виконані роботи з оцінки готовності енергетичних господарств до осінньо-зимового періоду (котельні, теплові мережі, житлові будинки, дошкільні та ін. заклади). Зазначив, що проведено відповідні заходи, йде постійна робота та контроль виконання виявлених недоліків (Повний виступ у Додатку №3).

Кравця В.А., виконавчого директора з виробництва ДП «НАЕК  «Енергоатом», який акцентував, що атомна генерація цього року забезпечувала 56% електроенергії в загальному балансі електричної енергії України та запевнив про повну готовність АЕС до проходження осінньо-зимового періоду. Зокрема поінформував, що   ремонтна кампанія виконана, отримані акти готовності, поставка ядерного палива на АЕС та відвантаження  відпрацьованого палива відбуваються за графіками та попередніми договорами (Повний виступ - в аудіо-запису).

Гладишева Ю.І., директора СВП «Київські ТЕЦ» ПАТ «Київенерго», який  доповів про стан підготовки обладнання ТЕЦ, котелень, теплових та електричних мереж  до опалювального сезону, про планове проходження ремонтної кампанії, про  деякі проблеми з використанням попередньо накопиченого резервного палива (мазуту), про  ситуацію з заборгованістю за спожиту теплову та електричну енергію та ін. (Повний виступ у Додатку № 4).

Цехмістера Д.П., представника Департаменту вугільно-промислового комплексу Міненерговугілля, який доповів, що підготовка підприємств вугільної промисловості до роботи в осінньо-зимовий період 2017/2018 року відбувалась в умовах вкрай скрутного фінансового становища більшості державних підприємств з видобутку вугілля. Повідомив  про стан виконання ремонтної кампанії, про запаси вугілля на промислових котельнях шахт та ін.

Поінформував, що за оперативними даними Міненерговугілля, за січень – жовтень поточного року (станом на 01.11.2017) видобуток рядового вугілля в Україні склав – 28,8 млн тонн або 96,7 % до плану, в тому числі державними вугледобувними підприємствами видобуто – 3,98  млн.тонн рядового вугілля або 81,4 % до завдання (Повний виступ у Додатку №5).

Поташника С.І., як представника ПрАТ «Укргідроенерго», який   повідомив, що  на сьогодні всі підпорядковані станції отримали паспорти готовності на проходження ОЗП. Усі ремонтні роботи ведуться відповідно до план-графіку. Акцентував  на вкрай низькому рівні води, що зберігається на річках останнім часом та ін. (Повний виступ - в аудіозапису).

Татаринова А.А., який  зазначив, що  вперше за роки незалежності України її вугледобувний сектор не взмозі  забезпечити теплову генерацію вітчизняним вугіллям.

Так, станом на 01.11.2017 р. запаси вугілля на складах теплових електростанцій складають 1,4 млн. тонн, що на 1,7 млн. тонн нижче  до прогнозного балансу. Замість накопичення вугілля на складах за останні місяці йде його спрацювання. Тільки у жовтні 2017 року зі складів ТЕС та ТЕЦ спрацьовано майже 200 тис.тонн, а у порівнянні  з 01.01.2017 року запас вугілля  зменшився на 500 тис.тонн.

Сьогодні вугледобувні підприємства України усіх форм власності взмозі забезпечити енергетичним вугіллям теплову генерацію у обсязі не більш ніж 60 тис.тонн на добу при витратах 65-70 тис. тонн.

Все більше енергетичного вугілля постачається із за меж України. Так, за 10 місяців  п.р. обсяги постачання з Росії сягнули 496 тис.тонн, ПАР-181 тис.тонн, США – 64 тис. тонн. В осінньо-зимовий період ці обсяги будуть тільки збільшуватися. На сьогодні Україна закупила імпортного вугілля на 2,2 млрд. дол. США.

Проте, обсяги видобутку вугілля на державних шахтах постійно зменшуються. Так, починаючи з 2014 року щорічні обсяги видобутку енергетичного вугілля державними шахтами зменшуються по 1,0 млн.тонн щорічно. Орієнтовно за 2017 рік видобуток рядового вугілля не перевищить 5,0 млн. тон.

Отже, для  проходження пікових навантажень осінньо-зимового періоду тепловій генерації  України щодобово потрібно завозити із за кордону до 30 тис. тонн вугілля, або включати в роботу генеруючі блоки ТЕС та ТЕЦ на газі або мазуті.

 

У обговоренні порядку денного взяли участь: Улітіч Ю.І., Рябцев Г.Л, Буцьо З.Ю.

Яцкевич С.В.,  акцентував, що у зв’язку із значним рівнем потужності атомних енергоблоків в загальній потужності генеруючих джерел енергії (доходить до 60-65 % в деякі години доби), накладаються дуже високі вимоги до надійної безаварійної роботи Об’єднаної енергосистеми України і тому необхідно:

-          забезпечити  чітку та безперебійну роботу всіх систем захисту, АЧР та відповідних дій при аварійній зупинці одного, а тим більше 2-х блоків АЕС, або при виникненні «коливань» системи та предпосилок щодо «розвалу» системи;

-          всі системи АЧР,ААХ і т.і. повинні бути  задіяні для відключення реальних споживачів (реальної потужності, а не тільки тих, що відображено в паперах

-          всі команди Диспетчера ЦДУ повинні виконуватись беззаперечно без заяв, що немає палива, не відображено у фінансових планах та ін;

-          у зв’язку з введення в роботу блоків на деяких ел. станціях, які працюють на вугіллі марок Г, ДГ замість АШ додатково вжити заходів щодо недопущення помилок експлуатаційного персоналу при такому режимі та додатково перевірити протипожежні системи;

-          критично віднестись до лозунгу «газифікація всіх-всіх» населених пунктів України, зокрема в райцентрах, селах і ін.  та  перейти на спалювання  тільки торфобрикетів, брикетів, буровугільного палива, пелетів  тощо. Це призведе до здешевлення тепла в 2-3 рази і буде можливе для всіх осель в Україні.

вирішити питання безприкословного виконання всіх вимог технічних документів про електроенергетику (ПЕК). Значно підвищити роль і вимоги Держінспекції, особливо в ел. енергетиці, і всі бізнесмени (фірми) повинні безприкословного надавати можливість роботи інспекторам та постійного контролю за станом паливно-енергетичного комплексу (Повний виступ у Додатку № 6).

Сосюкін Л.М., член ГР, висловив ряд зауважень стосовно того, що Міністерство не виконує план закупівлі  палива за кордоном для проходження ОЗП, проводить не виважену технічну реконструкцію переводу блоків ТЕС з антрацитового вугілля на газове. Нагадав, що  «свого» вугілля газової групи не має  в  достатній кількості для повної загрузки блоків. Підкреслив, що Львівсько-Волинський басейн, хоча б частково, міг би вирішити проблему видобутку вугілля газової групи, але будівництво шахти №10, на жаль, триває вже довгі роки. Також загострив увагу на незадовільну роботу компаній ДТЕК щодо будівництва, реконструкції та заміни магістральних теплових мереж (більше 500мм в діаметрі).

Бакулін О.Ю., член ГР,  зазначив, що при підготовці до опалювального сезону 2017-2018 років слід врахувати негативний досвід попереднього сезону в частині забезпечення постачання та транспортування природного газу виробникам теплової енергії.

Так, за наявною інформацією у відкритих джерелах протягом опалювального сезону 2015-2016 років ПАТ «НАК «Нафтогаз України», який був визначений постачальником зі спеціальними обов’язками для виробників теплової енергії для потреб населення  завчасно не подавав Оператору ГТС – ПАТ «Укртрансгаз» номінації (заявки) на транспортування природного газу.

В результаті цього, у ПАТ «Укртрансгаз» виник негативний небаланс природного газу вартість якого становить майже 1 млрд. гривень.

Спроба ПАТ «Укртрансгаз» стягнути ці грошові кошти в судових інстанціях закінчилася для нього негативно, оскільки управління  корпоративними правами Оператора ГТС здійснює ПАТ «НАК «Нафтогаз України».

На теперішній час тривають суди по стягненню вартості  послуг балансування майже 1 млрд. гривень з Операторів ГРМ (Облгазів).

За результатами таких судових справ Оператори ГРМ (Облгази) отримають можливість незаконно перекласти ці збитки на виробників теплової енергії, що призведе до їх фактичного банкрутства.

Для недопущення повторення такої ситуації в опалювальному сезоні2017-2018 років, пропоную:

З метою посилення  контролю за виконанням ПАТ «НАК «Нафтогаз України» покладених на нього спеціальних обов’язків на ринку природного газу, передати управління акціями ПАТ «Укртрансгаз» до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Зобов’язати ПАТ «Укртрансгаз» терміново повідомляти Міністерства енергетики та вугільної промисловості України про випадки неподання ПАТ «НАК «Нафтогаз України» номінацій (заявок) на транспортування природного газу виробникам теплової енергії.

Бойчун О.В., член ГР, запропонував створити робочу групу з розвитку мережі електротранспорту. Поінформував про Положення Парижського протоколу щодо зменшення вуглецевих викидів. На переговорах у Парижі Україна озвучила ціль із скорочення викидів на 40%.

Однією з вимог Паризької угоди до країн-підписантів є розробка стратегії низьковуглецевого розвитку до 2050 року. Враховуючи євроінтеграційні наміри України, необхідно забезпечити і стабільне скорочення енергоспоживання у довгостроковій перспективі.

Народні депутати Верховної Ради України від 5 жовтня 2017 року зареєстрували Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких Законів України (щодо зменшення вуглецевих викидів в атмосферу шляхом стимулювання попиту на екологічні види транспортних засобів та підтримки розвитку інфраструктуридля них) № 7177.

Згідно з пояснювальною запискою від 05.10.2017, основними завданнями законопроекту є скасування будь якого податкового навантаження на імпорт, реалізацію та подальший продаж на вторинному ринку всіх транспортних засобів (мотоцикли, авто, вантажівки, автобуси, човни, літаки і т.д.), які здійснюють рух за допомогою електродвигунів, які, в свою чергу, живляться від акумуляторних батарей, конденсаторів або з відновлюваних джерел таких, як сонячні панелі або водневі генератори, і створення законодавчих умов для розвитку інфраструктури зарядних станцій.

Концепція низьковуглецевого розвитку України не відображає тенденції розвитку мережі електротранспорту, тому що:

1. Немає чіткої позиції міністра з питання необхідності мережі зарядних станцій.

2. Немає внутрішнього плану з регіональної та тимчасової сіткою по необхідній кількості зарядних станцій.

3. Немає бачення структурами Міністерства пілотного проекту експлуатації станцій для зняття пікових навантажень в мережі.

 

За результатами обговорення  першого питання Громадська рада

вирішила:

1.    Взяти до відома інформацію заступника Міністра Прокопіва І.Б., доповіді представників галузевих департаментів Міненерговугілля Новикова К.В. –Департамент електроенергетичного комплексу,  Цехмістера Д.П. - Департамент вугільно-промислового комплексу, а також  представників: Держенергонагляду України - Боднара Р.В.,  ДП «НАЕК  «Енергоатом» - Кравця В.А., ПАТ «Київенерго» - Гладишева Ю.І., ДП «НЕК «Укренерго» - Зайченка В.Б. щодо проходження осінньо-зимового періоду.

2.    Для  надійної роботи Об’єднаної енергосистеми України (ОЕС) та успішного проходження осінньо-зимового періоду 2017-2018 рр. рекомендувати Міністерству енергетики та вугільної промисловості України:

-          забезпечити  чітку та безперебійну роботу всіх систем захисту, АЧР та відповідні  дії  при аварійній зупинці блоків АЕС або при виникненні «коливань» системи та предпосилок щодо «розвалу» системи;

-          задіяти для відключення реальних споживачів усі системи АЧР, ААХ;

-          забезпечити беззаперечне виконання команд Диспетчера ЦДУ всіма субєктами  ОЕС України;

-          разом з ДП «НАЕК  «Енергоатом», ДП «НЕК «Укренерго» вжити заходи щодо надійної роботи систем збудження генераторів АЕС;

-          забезпечити готовність блоків ТЕС, що перебувають у резерві, до можливого негайного переводу  на резервні види палива - газ або мазут;

-          проаналізувати причини аварійних зупинок блоків ТЕС,ТЕЦ та здійснити заходи щодо усунення проблем, які виникали в минулі роки, а саме: зовнішня та внутрішня корозія пароводяного тракту котлів, водородне  «охрупчення», термічний  перегрів, недоліки експлуатації, хімічний режим і т.п.;

-          додатково вжити заходи щодо недопущення помилок експлуатаційного персоналу у зв’язку з введенням в роботу блоків ТЕС які переобладнанні на вугілля марок Г, ДГ замість АШ;

-        опрацювати питання розробки бурого вугілля відкритим методом (Олександрійский та Верхньо-Дніпровський басейни) у зв’язку із значним підвищенням вартості вугілля, яке видобувається підземним способом;

-        для здешевлення опалення житла розглянути питання щодо переведення окремих населених пунктів  України, на використання  торфобрикетів, брикетів, буровугільного палива, пелетів;

-        активізувати роботу з подальшого розвитку відновлювальних джерел енергії, таких, як  малі ГЕС, сонячні, вітрові установки  і т.і.

3.            Просити Міненерговугілля надати Громадській раді заходи та розрахунки щодо доведення до Прогнозного балансу запасів вугілля на складах теплових електростанцій у розрізі країн  постачальників, обсягів постачання та закупівельних цін.

4.            Вважати за потрібне: значно підвищити роль і вимоги Держінспекцій, особливо в ел. енергетиці, скасувати мораторій на перевірки підприємств та організацій ПЕК, забезпечити беззаперечне  виконання всіх вимог технічних документів про електроенергетику, прийняти рішучі дії щодо  впровадження технологій енергозбереження особливо по зменшенню теплових втрат в теплових мережах, теплопунктах і т.п.

 

2. З другого питання  порядку денного «Різне»

 

СЛУХАЛИ Яцкевича С.В., який, ще раз нагадав головам комісій  про необхідність надати до Секретаріату ГР звіти про роботу комісій у 2017 році та підготувати плани роботи комісій на січень - липень 2018 року. В серпні 2018 року, акцентував він, закінчується термін повноважень ГР.

Керівник Секретаріату знову звернув увагу присутніх на низьку дисципліну відвідування засідань членами ГР. Це питання вже розглядалося на засіданні 5 жовтня  2017 року (Протокол № 12(ГР)–2017). Надавалися усні та письмові попередження, повідомлялось, що у разі систематичного пропуску засідань у відповідності до Положення про ГР членство у ГР припиняється. Не всі відреагували. Не зважаючи на попередження Косянчук Л.В. та Ніцович Р.І. знову відсутні на засіданні.

Яцкевич С.В. запропонував, відповідно до Положення про ГР припинити  членство  в  Громадській  раді  Косянчука Л.В. та Ніцовича Р.І., які особисто були відсутні майже на всіх засіданнях, а також Пшенички О.В. та Цільвика О.В., які пропустили більше 4-х засідань, хоча сьогодні присутні.

 

У обговоренні взяли участь: Татаринов А.А., Шевченко О.О., Поташник С.І. Сосюкін Л.М., Любарець Л.В.

 

Надійшли наступні пропозиції:

1.     Припинити  членство  в  Громадській  раді  Косянчука Л.В., Ніцовича Р.І., Пшенички О.В. та Цільвика О.В.

Голосували:

 «ЗА» - 5

«ПРОТИ», «УТРИМАЛИСЯ» - 19

Рішення не прийнято.

 

2.                Припинити  членство  в  Громадській  раді  Косянчука Л.В., Ніцовича Р.І. Голосували:

ЗА» - 15

«ПРОТИ», «УТРИМАЛИСЯ» - 9

вирішили:

1.    Відповідно до  п.10 «Положення про  Громадську раду при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України»  за систематичні пропуски засідань ГР без поважних причин  припинити членство в Громадській раді Косянчука Л.В. та  Ніцовича Р.І.

2.    Членам ГР, які пропустили  без поважних причин більше 3-х засідань  надіслати попередження, що відповідно до Положення про ГР у разі систематичного пропуску засідань  членство у ГР припиняється.

3.    Процедуру заміщення вакантних місць виконати відповідно до Положення про  ГР п.10, абзац 2,3.

СЛУХАЛИ 

Лісіна С.Б., представника Центральної ради Незалежної галузевої професійної спілки енергетиків України, який звернувся до Громадської ради з листом у якому викладено інформацію щодо суттєвого відставання рівня середньомісячної заробітної плати робітників галузі порівняно з промисловістю та попросив підтримки у вирішенні зазначених питань (Лист-звернення Незалежної галузевої профспілки - Додаток № 7).

 

 

 

Голова Громадської ради    

Герой України                                                                                             С.І.Поташник 

 

Керівник Секретаріату                                                                                С.В.Яцкевич

 

Секретар                                                                                                     Л.В.Любарець

 

 

Додатки до Протоколу № 14.

 

версія для друку