МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Протокол № 9 - 2017 засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

18.04.2017 | 08:38

 

 

ПРОТОКОЛ № 9(ГР) - 2017

засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

 

4 квітня  2017 року

м. Київ, вул. Хрещатик,34

 

ПРИСУТНІ: Члени Громадської ради при Міненерговугілля  (додаток №1)

 

ЗАПРОШЕНІ:

Карп Г.В. – Перший заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України

Недашковський Ю.О.- президент ДП НАЕК "Енергоатом"

Дробот С.А. - генеральний директор Державного концерну «Ядерне паливо»

Пономаренко В.О. - директор Департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля

Плачков Г.І. - директор Департаменту ядерної енергетики та атомно-промислового комплексу Міненерговугілля

Дудка Г.І. - начальник відділу взаємодії із ЗМІ та зв’язків з громадськістю Міненерговугілля

Шевцова Т.Ю. - головний спеціаліст відділу взаємодії із засобами масової інформації Міненерговугілля

Власюк Н.П. - директор з інформаційно-аналітичного забезпечення ДП НАЕК "Енергоатом"

Томаш З.П.  - заступник Голови Правління ГО «Всеукраїнська Рада ветеранів праці енергетики»

 

На початку засідання Голова Громадської ради  при Міненерговугілля Поташник С.І. привітав усіх присутніх та представив запрошених - Першого заступника Міністра Карп Г.В., президента ДП НАЕК "Енергоатом" - Недашковського Ю.О., генерального директора Державного концерну «Ядерне паливо» - Дробота С.А., керівників підрозділів Міністерства.

Голова Громадської ради   зазначив, що  порядок денний засідання ГР був  попередньо погоджений і наданий всім учасникам заходу, повідомив про аудіозапис засідання та оголосив питання, які винесено на  розгляд Громадської ради.

 

1.                 «Про сучасний стан та заходи з розвитку  атомно-промислового комплексу України».

(Недашковський Ю.О., Плачков Г.І., Дробот С.А., Коровкін В.О.)

 

2.                 «Про формування фінальної версії проекту Енергетичної стратегії України до 2035 року» (Пономаренко О.В.)

 

3.                 Різне

 

Перед початком обговорення питань порядку денного  до присутніх звернулась Перший заступник Міністра Карп Г.В.

 Вона наголосила на важливість атомної енергетики як стратегічної галузі для енергетичної безпеки країни, зазначила, що на сьогодні Міненерговугілля здійснює формування законодавчої та нормативно-правової бази з тих питань, які є актуальними для ефективної роботи ПЕК України. Також  повідомила про завершення роботи над формуванням фінальної версії оновленої Енергетичної стратегії України до 2035 року, яка визначає ключові завдання подальшого розвитку підприємств енергетичної галузі та всіх учасників енергетичного сектору.

 

1. З першого питання «Про сучасний стан та заходи з розвитку  атомно-промислового комплексу України»

 

СЛУХАЛИ:

 

Недашковського Ю.О., який  підготував та запропонував членам громадської ради  презентаційні матеріали  про роботу  НАЕК «Енергоатом», зупинився на досягненнях компанії та основних завданнях, які стоять перед атомниками. Серед завдань – здійснення заходів з метою підвищення потужності енергоблоків, диверсифікація джерел постачання ядерного палива, будівництво ЦСВЯП та реалізація проекту з власного виробництва ядерного палива.

Також Недашковський Ю.О. наголосив про відкритість роботи компанії, зазначивши, що НАЕК «Енергоатом» отримала найвищі оцінки показників прозорості серед найбільших українських компаній за результатами дослідження, яке здійснили експерти Transparency International Україна. За показниками прозорості Енергоатом отримав 8,9 балів з 10 можливих.

Президент ДП НАЕК "Енергоатом"окремо зупинився на питанні проекту «Енергоміст «Україна – Європейський Союз», який дасть можливість здійснювати реалізацію надлишку електроенергії, виробленої атомною генерацією, за європейськими цінами. Президент компанії зазначив, що важливою складовою проекту є те, що довгостроковий контракт на експорт електроенергії другого блоку ХАЕС служить фінансовим інструментом добудови третього і четвертого блоків ХАЕС (Повний виступ у додатку №2 до протоколу).

 

Плачкова Г.І., директора Департаменту ядерної енергетики та атомно-промислового комплексу Міненерговугілля, який наголосив, що у березні Енергоатом встановив добовий рекорд виробництва, забезпечивши 62% потреб країни в електроенергії. Це стало можливим завдяки введенню в дію ПЛ 750 кВт «Рівненська АЕС ПС «Київська» та використанню потужностей Хмельницької та Рівненської АЕС.  Такі  показники важливі не лише в контексті дефіциту вугілля для теплових електростанцій, але є й  доказом значущості атомної енергетики для енергетичної безпеки України.

 

Дробота С.А., генерального директора ДК «Ядерне паливо», який поінформував присутніх про стан розробки та затвердження Кабінетом Міністрів України Державної цільової економічної програми розвитку атомно-промислового комплексу України на період до 2020 року.

 

Відзначив, що подання на розгляд Кабінету Міністрів України плану заходів з реалізації Концепції Державної програми розвитку атомно-промислового комплексу України на період до 2020 року, як це передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.11.2017 №946, стримується неконструктивною позицією Мінекономрозвитку та Мінюсту.

 

С.А. Дробот також охарактеризував позицію Мінекономрозвитку, Мінюсту та НКРЕКП щодо джерел фінансування заходів Державної цільової економічної програми розвитку атомно-промислового комплексу України на період до 2020 року. Позиція цих відомств фактично заблокувала залучення коштів державного бюджету, введенні надбавки до тарифу на електроенергію та інших централізованих джерел.

 

Таким чином, фінансування заходів програми має здійснюватися лише за рахунок власних коштів підприємств. При існуючих нормах відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами ДП «СхідГЗК» не має змоги залучення достатніх коштів на реалізацію заходів програми. Зменшення розміру відрахування частини чистого прибутку до 40% дозволило би ДП «СхідГЗК» профінансувати заходи із збільшення обсягів виробництва концентрату природного урану для повного забезпечення виробництва тепловидільних збірок для атомних електростанцій.

 

Доповідач акцентував увагу присутніх на фактах позаконкурсного надання дозволів на освоєння уранових родовищ. Така практика дискримінує  єдине підприємство в Україні, що здійснює видобування та переробку уранової руди - ДП «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» та може привести до негативних наслідків розвитку атомно-промислового комплексу України (Повний виступ у додатку №3 до протоколу).

 

Коровкіна В.О.,  який зокрема, наголосив, що в проекті Енергетичної стратегії до 2035 року важливо зберегти належний рівень атомної генерації. Також запропонував негайно на державному рівні вирішити питання про врегулювання тарифної політики щодо ядерної енергетики, оскільки галузь потребує виконання заходів з безпеки, які є пріоритетними,  відповідно до міжнародних вимог. Також В. Коровкін зазначив про можливість та необхідність корочення термінів ремонтних кампаній та одночасного підвищення потужності енергоблоків АЕС.

 

У обговоренні взяли участь: Ковальчук Ю.Г., Татаринов А.А., Яцкевич С.В. Поташник С.І., Буцьо З.Ю., Куцан Ю.Г., Сосюкін Л.М., Котко В.Г., Шпак О.Л. (Виступи, репліки - в аудіозапису та у додатках до протоколу).

 

За результатами обговорення першого питання Громадської ради при Міненерговугілля

 

Вирішила

1.                  Визнати, що  інвестиційна програма ДП «НАЕК «Енергоатом» на 2017 рік погоджена Міненерговугілля України з обсягом тарифних джерел фінансування 10,0 млрд грн. (без ПДВ)  забезпечена тарифними джерелами фінансування заходів Інвестиційної програми НКРЕКП в обсязі 3,3 млрдрн., тобто лише 33%.

Зазначити, що упродовж останніх 3-х років НКРЕКП взагалі не затверджуються в тарифі кошти на будівництво об’єктів житлово-цивільного та комунального призначення, у тому числі - з високим ступенем будівельної готовності Це негативно впливає на психологічний клімат у колективі та безпеку АЕС в цілому. Враховуючи зазначене, пропонуємо прийняти наступні рішення:

2.                  Рекомендувати Міненерговугілля:

-                      надати дієву підтримку ДП «НАЕК «Енергоатом» при прийнятті рішення в НКРЕКП щодо  забезпечення Інвестиційної програми Компанії тарифними джерелами фінансування у повному обсязі;

-                      ініціювати проведення наради в НКРЕКП із залученням фахівців Міністерства та ДП «НАЕК «Енергоатом» з метою прийняття рішення щодо включення до тарифу на електроенергію, яка виробляється на АЕС, будівництва об’єктів житлово-цивільного призначення.

-                      разом з НКРЕКП сприяти у вирішенні питання врахування в тарифі на електроенергію ДП «НАЕК «Енергоатом» всієї потреби, необхідної для фінансування заходів, пов’язаних з модернізацією та продовженням терміну експлуатації енергоблоків АЕС.

3.                  Вважати одним із найбільш важливих завдань Департаменту ядерної енергетики та атомно-промислового комплексу Міненерговугілля, ДП «НАЕК «Енергоатом» та  НЕК «Укренерго» виконання всіх завдань, які стосуються безпечної  експлуатації  атомних енергоблоків. Зокрема:

-                      звернути увагу на існуючі проблеми в роботі автоматичних регуляторів збудження, потужності, тощо атомних блоків  та взаємодії систем регулювання блоків із українською енергетичною мережею.

-                      не допустити коливання та зміни електричних параметрів блоків, які вже відбувались 2 рази (в 2016, 2017роках), що може привести до «розвалу» всієї енергосистеми України та аварійної зупинки блоків із негативними наслідками.

-                      звернути увагу на  надійність в роботі  комутаційної апаратури, особливо, вимикачів з елегазовою ізоляцією та вжити відповідних заходів щодо усунення недоліків.

4.                  З метою  успішної реалізації пілотного проекту «Енергетичний міст «УкраїнаЄвропейський Союз» вважали б за необхідне:

-                      Міненерговугіллю забезпечити підготовку необхідних обґрунтовуючих матеріалів для проведення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства щодо реалізації пілотного проекту «Енергетичний міст «Україна – Європейський Союз»;

-                      Міністерству закордонних справ  разом з Міненерговугілля  забезпечити проведення консультацій з інституціями ЄС та Секретаріатом  Енергетичного Співтовариства щодо підтримки реалізації пілотного проекту «Енергетичний міст «Україна – Європейський Союз»

5.                  Взяти до відома інформацію Дробота С.А. щодо стану розробки та внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проекту Державної цільової економічної програми розвитку атомно-промислового комплексу України на період до 2020 року.

6.                  Звернутися до Кабінету Міністрів України за підтримкою пропозиції ДК «Ядерне паливо» щодо прийняття розпорядження про зменшення розміру відрахування частини чистого прибутку ДП «Східний гірничо-збагачувальний комбінат» до 40% з метою забезпечення достатнього джерела фінансування завдань з розвитку атомно-промислового комплексу України за рахунок власних коштів підприємств.

7.                  Вважати негативною практику позаконкурсного надання дозволів на освоєння уранових родовищ,  що дискримінує інтереси державних підприємств, які забезпечують виконання стратегічних завдань з розвитку атомно-промислового комплексу в Україні.

 

Голосували: «за»» одноголосно.

 

2. З другого питання «Про формування фінальної версії проекту Енергетичної стратегії України до 2035 року»

 

СЛУХАЛИ Пономаренка О.В., директора Департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля  з інформацією про виконані заходи з  опрацювання зауважень  та пропозицій  до Енергетичної стратегії України до 2035 року, який зокрема, зазначив, що  опрацьовано понад 1100 пропозицій. За його словами, фінальний проект документа готовий до оприлюднення та розгляду Кабінетом Міністрів України. 

 

Крім того Пономаренко О.В., нагадав, що 19 грудня 2016 року проект Стратегії було розміщено на офіційному сайті Міненерговугілля для експертного та громадського обговорення з метою отримання протягом 30 днів відповідних зауважень та пропозицій.

 

18.01.2017 відбулося спільне засідання Комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки та Колегії Міненерговугілля, на якому було заслухано та обговорено проект Стратегії. За результатами засідання вирішено зазначений проект взяти за основу та доручено Міністерству енергетики та вугільної промисловості України організувати його доопрацювання з урахуванням висловлених пропозицій та зауважень учасників спільного засідання.

 

19.01.2017 відбулося спільне засідання Правління Громадської Ради при Міненерговугілля та Президії Громадської Ради при НКРЕКП, на якому також було розглянуто та обговорено проект Стратегії.

 

Опрацьовані та узагальнені зауваження і пропозиції передані на розгляд Експертної ради з питань підготовки проекту оновленої Енергетичної стратегії України, затвердженої наказом Міненерговугілля від 05.09.2016 № 570.

 

За результатами засідання від 15 лютого 2017 року прийнято рішення:

- Скоротити за можливості текст Стратегії, зробивши посилання на обґрунтування, які зробити окремим додатком; акцентувати увагу на роки її реалізації (встановити реперні точки 2020, 2025 та 2035).

- Міненерговугілля сформувати орієнтовний графік проведення круглих столів, панельних дискусій з переліком питань для кожного із заходів та визначенням списку запрошених на кожен захід окремо.

 

На виконання рішення Експертної ради Міненерговугілля України з 1 по 13 березня 2017 спільно з Енергетичною Асоціацією України провело п’ять Круглих столів, на яких обговорено ключові питання основних розділів Стратегії та проаналізовано пропозиції і зауваження, які потребували додаткових узгоджень.

 

17 березня НТЦ «Психея» за згодою Мінпаливенерго на офіційному сайті www.psychea.com.ua створив спеціальну площадку, на якій розмістив проект Енергетичної стратегії до 2035 року та зібрав думку зацікавлених сторін щодо розвитку ринків: газу, нафти та нафтопродуктів.

 

24 – 27 березня за участі провідних експертів   та на програмному забезпеченні НТЦ «Психея» відбувся спільний семінар, який проводив українсько-данський енергетичний центр разом з Міненерговугілля.

03.04.2017 головні розробники надали Міненерговугілля відредагований проект Стратегії.

 

04.04.2017 проект Стратегії був надісланий керівникам профільних департаментів та наразі очікується його погодження.

 

Після цього проект буде направлено на розгляд членам Експертної ради, засідання якої попередньо планується на середу 12.05.2017.

 

Фінальний варіант Енергетичної стратегії буде надіслано на розгляд  Управляючому комітету.

 

В зв’язку із суттєвим скороченням тексту оновленої Енергетичної стратегії України до 2035 р., частина пропозицій та зауважень перенесено в проект документа, який буде офіційно розроблений після прийняття Енергетичної стратегії з робочою назвою «Дорожня карта реалізації Стратегії».

 

У обговоренні взяли участь: Яцкевич С.В., Татаринов А.А., Куцан Ю.Г., Котко В.Г., Ковальчук Ю.Г., Поташник С.І., Буцьо З.Ю., Сосюкін Л.М., Шпак О.Л. (Виступи, репліки - в аудіо запису та у додатках до протоколу)

 

За результатами обговорення другого питання  Громадська рада при Міненерговугілля

 

вирішила:

1.                  Інформацію Пономаренка О.В. взяти до відома.

2.                  Просити Міненерговугілля доопрацьований варіант Проекту енергетичної Стратегії України до 2035 року надати ГР в електронному вигляді.

3.                  Звернутись до  Департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля з проханням надати Громадській раді  стислі висновки та відповідні обґрунтування щодо  врахування (або не врахування)  в остаточному варіанті Стратегії  пропозицій та зауважень наданих членами  Громадських рад при Міненерговугілля та при НКРЕКП (лист від 24.01.2017 №82-ПГР, №01-42/1).

4.                  Висловити подяку керівництву НТЦ «Психея» за високопрофесійну технічну допомогу у процесі організації обговорення, підготовки та створення оновленої версії проекту Енергетичної стратегії України до 2035 року.

Взяти до уваги інтелектуальні та інноваційні можливості інформаційної системи (ІС) реального часу НТЦ «Психея» та залучати (використовувати, поширити) їх потенціал та професійні можливості для виконання відповідних завдань або доручень ГР які потребують систематизації процесу обговорення.

 

Голосували: «за»» одноголосно

 

3. З третього питання «Різне»

 

СЛУХАЛИ:

 

Поташника С.І., який поінформував присутніх про звернення Чорнобильської асоціації народних депутатів України до Міністра енергетики та вугільної промисловості України Насалика І.С. щодо вшанування ліквідаторів Чорнобильської аварії у 2017 році.

 

Томаш З.П. повідомила, що члени  Громадської ради та Ради ветеранів праці енергетики щороку  відвідують ліквідаторів Чорнобильської аварії та  вшановують пам'ять загиблих, тому  і тепер братимуть участь у заходах з нагоди річниці  Чорнобилької трагедії.

 

За результатами обговорення третього питання  Громадська рада при Міненерговугілля

 

вирішила:

 

 

Інформацію взяти до відома.

 

 

Додатки

 

 

 

Голова Громадської ради    

Герой України                                                                                             С.І.Поташник 

 

 

Керівник Секретаріату                                                                              С.В.Яцкевич

 

Секретар                                                                                                Л.В.Любарець

 

 

 

версія для друку