МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Нафтогаз виконує вимоги Закону про відкритість використання публічних коштів

01.02.2017 | 09:26

 

Розкриття комерційно вразливої інформації може призвести до погіршення пропозицій європейських постачальників та ставить Нафтогаз у невигідне становище порівняно з приватними компаніями

 

31 січня 2017 р., м. Київ НАК «Нафтогаз України» виконує вимоги Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» №183-VIII від 11.02.2015, незважаючи на низку неврегульованих законодавством питань, технічні збої у роботі порталу використання публічних коштів e-data.gov.ua, а також комерційні ризики для компанії. Нафтогаз підтримує ініціативи з підвищення прозорості нафтогазової галузі, але звертає увагу на те, що вибірковість вимог зазначеного закону ставить державну компанію у невигідне становище порівняно із приватними підприємствами.

Ряд європейських контрагентів Нафтогазу повідомили про ризик відмови від роботи з українськими компаніями у державній власності та про ймовірне погіршення цінових пропозицій для Нафтогазу. Зважаючи на ризики, Нафтогаз звернувся до депутатів Верховної Ради України з пропозицією переглянути вимоги до розкриття конфіденційної комерційної інформації таким чином, щоб зробити їх однаковими для компаній будь-якої форми власності у відповідності до вимог статті 13 Конституції України, а також привести ці вимоги у відповідність до конкурентного законодавства ЄС.

Неврегульовані питання та обмеження системи e-data

Відповідно до вимог закону, Нафтогаз, як суб'єкт господарювання державної власності, має оприлюднювати визначений перелік відомостей за встановленими законодавством формами. При цьому до сьогодні форми для оприлюднення інформації офіційно не затверджені Мінфіном, а портал знаходиться у тестовому режимі.

Структура даних, передбачена на порталі, не відповідає у повній мірі відомостям, оприлюднення яких вимагається законом. Зокрема, під час внесення інформації про додаткові угоди та комерційні акти відсутня можливість введення іноземної валюти. Крім того, опубліковану на порталі інформацію буде некоректно співвідносити з інформацією про валютні закупівлі у електронній системі закупівель Prozorro через відмінності між обмінними курсами валют на дату укладення договору та дату оплати за ним.    

Ризики розкриття комерційно-вразливої інформації

Розкриття суттєвих умов контрактів може призвести до погіршення цінових пропозицій або звуження кола європейських постачальників Нафтогазу, більшість з яких передбачають можливі репутаційні чи комерційні втрати внаслідок публікації суттєвих умов контрактів. Це, в свою чергу, може призвести до більш високих цін закупівлі імпортованого газу для українських споживачів.

Європейські постачальники Нафтогазу зазначають, що публічне розкриття комерційної інформації такого рівня є безпрецедентним для європейського ринку та не вимагається у країнах ЄС від будь-яких компаній, у тому числі, підприємств, що знаходяться у державній власності. За правом Європейського Союзу така інформація зазвичай захищається як конфіденційна з огляду на конкурентне законодавство.

Зокрема, європейські компанії надіслали Нафтогазу наступні коментарі щодо розкриття даних:

-  «Порівняння цін індивідуальних контрактів не має сенсу та врешті-решт вводить в оману громадськість, оскільки індивідуальні контракти укладено в різний час та з різними обмінними курсами, а отже, їх неможливо порівняти».

- «Хоча нам відомо, що таке розкриття можливе у випадках, коли воно вимагається законодавством, ми проте вважаємо, що таке законодавство має відповідати праву Європейського Союзу».

- «Ми не підтримуємо розширене оприлюднення чутливих комерційних даних, зокрема інформації, що стосується ціни, яка загалом вважається конфіденційною інформацією … та зазвичай захищається як конфіденційна з огляду на конкурентне законодавство ЄС. З комерційного погляду оприлюднення цих чутливих даних може мати негативний вплив на майбутню діяльність нашої компанії».

- «Якщо за договором дозволено розкривати інформацію третім сторонам, такі треті сторони повинні мати не менш суворі зобов’язання щодо конфіденційності ніж ті, які погоджено між Нафтогазом та нашою компанією. Публікація інформації щодо договору на веб-порталі публічних коштів не відповідає цьому зобов’язанню. Відхилення від цього принципу суттєво негативно вплине на цілісність ділових стосунків між нашими компаніями».

- «Запропоноване розкриття може відвернути нових потенційних постачальників Нафтогазу, які можуть відмовитись від встановлення комерційних відносин через впевненість в тому, що всі комерційні умови будуть оприлюднені».

- «На сьогодні постачальники зацікавлені в тому, щоб покращити ціну наскільки це можливо, оскільки вони не знають комерційних умов конкурентів. Якщо зробити індивідуальні ціни угоди прозорими шляхом їхнього розкриття он-лайн, це значною мірою негативно вплине на конкурентний та функціональний ринок торгівлі газу в Україні».

-  «Запропоноване розкриття інформації не принесе дійсної користі, а скоріше завдасть шкоди розвитку українському ринку газу. На думку нашої компанії, користь ринку принесла б публікація сукупних даних (місячних обсягів та цін), аналогічно до тендеру ЄБРР».

 

Додаткова інформація щодо окремих операцій компанії

Слід зауважити, що для ефективного використання газотранспортних потужностей, заброньованих Нафтогазом у словацького оператора Eustream a.s. в точці виходу Будінце на українсько-словацькому кордоні, компанія у 2016 році здійснювала swap-операції. Ці операції дозволяли Нафтогазу відкрити доступ до тимчасово незатребуваних потужностей, а компаніям-імпортерам – доставляти додаткові обсяги газу в Україну. Зазначений механізм забезпечував додаткову диверсифікацію джерел надходження газу споживачам України.

За цими контрактами Нафтогаз здійснював купівлю певних обсягів природного газу у контрагентів на віртуальному торгівельному пункті (VTP) Словаччини та одночасно продавав аналогічні обсяги газу тим же контрагентам на українському кордоні з метою його подальшого постачання в Україну. Такі swap-операції купівлі-продажу газу здійснювались з європейськими компаніями-трейдерами Noble Clean Fuels Limited, CFP Trading Limited, Antra GmbH, ENGIE S.A.

З огляду на те, що на порталі немає можливості відобразити усі складові вищезазначених угод, Нафтогаз оприлюднив лише дані щодо операцій купівлі газу на VTP Словаччини у зазначених вище компаній, що спотворює їх реальну мету, зміст та економічний результат. Укладання цих контрактів сприяло збільшенню кількості незалежних імпортерів на українському газовому ринку, але не вплинуло на загальний обсяг газу, імпортованого Нафтогазом.

Довідково: Нафтогаз регулярно оприлюднює інформацію про операційну діяльність, фінансові показники та суспільно важливі події на офіційних сайтах Компанії, на платформі Європейської мережі операторів газотранспортних систем (ENTSOG), Prozorro та на інших відкритих платформах. Крім того, як учасник європейського ринку, Компанія здійснює звітування Агентству зі співробітництва енергорегуляторів (ACER) за транзакціями купівлі-продажу природного газу відповідно до положень Регламенту Європейського парламенту та Ради (ЄС) від 25.10.11 №1227/2011 щодо цілісності та прозорості оптового ринку енергетики (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency – REMIT – Regulation (EU) No. 1227/2011).

З 2015 року Нафтогаз не отримує підтримки з державного бюджету та є найбільшим платником податків в Україні. З травня 2015 року компанія щоквартально публікує агреговані дані щодо вартості та обсягів імпорту газу в Україну.

 

Департамент з корпоративних комунікацій
Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»

 

версія для друку