МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

Текст виступу в.о. Міністра енергетики Юрія Вітренка під час засідання Кабінету Міністрів України про перехід на річний продукт і програму відкриття доступу до обсягів природного газу, які контролюють державні компанії

03.03.2021 | 17:57

 

 

 

З метою розвитку ринку природного газу в Україні та забезпечення безпеки поставок газу побутовим споживачам, насамперед вразливим, є необхідність почати реалізовувати програму відкриття доступу до обсягів природного газу, які видобувають державні компанії.

 

Це відповідає найкращому міжнародному досвіду, англійською мовою це називається gas release programme. Нагадаю, основні обсяги природного газу видобуває державна компанія АТ «Укргазвидобування», причому зі свердловин, які були безкоштовного передані їй державою, але «Укргазвидобування» ці обсяги не продає на ринку. Їх забирає НАК «Нафтогаз України». Таким чином у «Нафтогазу України» є особливе становище на ринку природного газу, яке суттєво відрізняється від становища інших компаній.

 

Також особливе становище «Нафтогазу України» на ринку обумовлено тим, що «Нафтогазу України» держава передала, знов ж таки безкоштовно, підземні сховища газу, в яких зокрема зберігаються значні обсяги газу, закуплені на кошти, отримані від транзиту газу через газотранспортну систему України, якою так само безкоштовно користувався «Нафтогаз», та на кредитні кошти, отримані під активи, безкоштовно переданим державою. Іншими словами, особливе становище Нафтогазу на ринку обумовлене активами, які йому безкоштовно передала держава.

 

З іншого боку, це особливе становище «Нафтогазу України» на ринку природного газу України, а саме контроль над основними обсягами видобутку, всіма сховищами газу, та значними обсягами газу в цих сховищах, може бути використано для обмеження конкуренції на ринку природного газу. Зокрема через це в певні періоди часу ціна на цьому ринку може бути вищою за рівень, який би складався за умови досконалої конкуренції.

 

Як один з засобів для упередження таких ситуацій, для сталого розвитку конкурентного ринку, у світі і використовуються програми відкриття доступу до обсягів природного газу, які контролюють монополії.

 

Водночас наразі у нас існує конкретна і нагальна проблема на ринку природного газу в Україні, вирішення якої потребує якомога швидкого запуску такої програми.

 

Мова йде про необхідність переходу на так звані річні продукти, тобто контракти для побутових споживачів з фіксованою на рік ціною.

 

Ми вже про це говорили, що європейські ринки природного газу характеризуються якраз тим, що на них побутові споживачі мають контракти з фіксованим річною ціною. Зокрема мова йде про такі країнах як: Франція, Англія, Швейцарія, Польща, Чехія, Словаччина, Іспанія.

 

Такі ринкові інструменти позитивно впливають на розвиток роздрібного ринку природного газу для потреб населення і забезпечують стабільність для домогосподарств.

 

Відповідно і в Україні, особливо з точки зору вразливості побутових споживачів до стрімкого та значного збільшення ціни на газ, такі річні продукти, або контракти з фіксованою на рік ціною мають стати опцією по замовчанню.

 

Над цим зараз працює НКРЕКП разом з урядом.

 

Але для того, щоб на роздрібному ринку була чесна конкуренція щодо таких продуктів, на гуртовому ринку має бути достатня пропозиція річних продуктів, а цього наразі немає.

 

На сьогодні на гуртовому ринку практично відсутні річні пропозиції щодо продажу природного газу з фіксованими цінами.

 

Таким чином, при запроваджені обов’язку для учасників роздрібного сегменту ринку сформувати річні пропозиції з фіксованими цінами для побутових споживачів виникає «провал» ринку.

 

Для вирішення проблем з такими провалами ринку, тобто поки ми ще розбудовуємо ефективний ринок газу, але при цьому маємо забезпечувати безпеку поставок газу, держава тримає у власності НАК «Нафтогаз України» та АТ «Укргазвидобування».

 

Зауважу, що в останні року обсяг відпуску товарного газу АТ «Укргазвидобування» приблизно дорівнює, навіть трохи перевищує потреби населення, тобто за інших незмінних умов ресурсу «Укргазвидобування» має бути достатньо для пропозиції на гуртовому ринку газу достатніх обсягів газу для потреб населення з поставкою за ринковою, але фіксованою на рік ціною.

 

Як ми пропонуємо реалізовувати програму відкриття доступу до обсягів природного газу, які видобувають державні компанії, а також, вирішувати зазначену вище конкретну та нагальну проблему з «річними продуктами»?

 

Ми пропонуємо почати з рішення КМУ як акціонера «Нафтогазу України», розробку якого прем’єр-міністр може доручити Мінекономіки.

 

Я зачитаю проект доручення.

 

Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства у строк до 04 березня 2021 р. (уточн. – за рішенням КМУ до 05 березня 2021 р.) подати на розгляд Кабінету міністрів України як акціонера АТ НАК «Нафтогаз України» проект рішення, яким визначити такі основні напрями діяльності АТ НАК «Нафтогаз України»: сприяння розвитку ринку природного газу в Україні та забезпеченню безпеки поставок побутовим споживачам, насамперед вразливим, зокрема шляхом:

 

1.      продажу АТ «Укргазвидобування» у березні 2021 року газу постачальникам природного газу та виробникам теплової енергії для потреб споживачів житлово-комунальних послуг, у тому числі ОСББ і ЖБК, з фіксованою ціною на строк з 01 квітня 2021 р. по 30 квітня 2022 р. та в обсягах, які необхідні для задоволення потреб цих категорій споживачів в цьому періоді;

 

2.      продажу «Украгазвидобування» з квітня 2021 р. 100% обсягів відпуску товарного газу всім учасникам ринку природного газу на умовах не гірше, ніж для групи «Нафтогаз»;

 

3.      виконання ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» з травня 2021 р. на ринку природного газу ролі маркетмейкера щодо торгівлі середньостроковими (на термін до 2 років) стандартизованими продуктами.

 

Наглядовій раді АТ НАК «Нафтогаз України» контролювати виконання правлінням АТ НАК «Нафтогаз України» цього рішення.

 

Регулювати правлінням АТ НАК «Нафтогаз України» щодо основних напрямів діяльності, визначених у пункті першому цього рішення.

 

Зауважу, що уряд адміністративно не визначає ціну, за якою буде продаватися газ.

 

Натомість КМУ забезпечує пропозицію достатніх обсягів газу для задоволення потреб населення з визначеною (фіксованою) самими продавцями природного газу ціною на рік.  

 

При цьому ми очікуємо ціну на рівні, який би відображав умови ціноутворення на ринку при відсутності зловживань учасників з домінуючим становищем.

 

Дякую.

 

 

версія для друку