МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА
ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ

Протокол № 10 - 2017 засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

19.06.2017 | 15:37

 

 

ПРОТОКОЛ № 10(ГР) - 2017

виїзного засідання Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України

 

30 травня  2017 року

м.Українка, вул. Промислова,1

Трипільській ТЕС

 

ПРИСУТНІ: Члени Громадської ради при Міненерговугілля  (додаток №1)

ЗАПРОШЕНІ:

Громко Я.А. - Перший заступник Генерального директора ПАТ «Центренерго»

Кравець П.П.  - директор Трипільської ТЕС

Шевчук О.І.- голова профспілкового комітету Трипільської ТЕС

Скляров В.Ф. керівник Експертної групи ГР, екс-Міністр енергетики

Пономаренко В.О. - директор Департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля

Новиков К.В. – заступник директора Департаменту електроенергетичного  комплексу - начальник відділу паливно-енергетичних балансів та моніторингу виробництва і споживання електроенергії

Синюк А.В. - заступник директора Департаменту вугільно-промислового комплексу Міненерговугілля - начальник відділу з питань будівництва, проектно-технічного супроводу та перспективного розвитку

Бурдяк Л.І.  - виконавчий директор ОЕП «ГРІФРЕ»

Ершихіна Л.В. – представник Европейської асоціації

Томаш З.П.  - заступник Голови Правління ГО «Всеукраїнська Рада ветеранів праці енергетики»

Карамушка О.М. – віце-президент ВГО «Асоціація «Укргідроенерго»

Беньковська А.О. – представник від ДП НАЕК "Енергоатом

Кузьменко С.О. - член Експертної групи ГР, академік

Зенюк О.Ю.  - член Експертної групи ГР

Тимченко О.М. – головний спеціаліст відділу взаємодії із ЗМІ та зв’язків з громадськістю Міненерговугілля

Бондарев С.І.  член Правління ВГО «Всеукраїнська рада ветеранів праці енергетики»

Потєхіна Т.В. – член Правління ВГО «Всеукраїнська рада ветеранів праці енергетики»

Підгаєвський В.В. – член Правління ВГО «Всеукраїнська рада ветеранів праці енергетики»

Єгорова Т.М. – член Правління ВГО «Всеукраїнська рада ветеранів праці енергетики»

Буняк В.Ф. – член Правління ВГО «Всеукраїнська рада ветеранів праці енергетики»

 

Голова Громадської ради  при Міненерговугілля Поташник С.І. відкривши  засідання ГР  щиро подякував керівництву Трипільської ТЕС за надану можливість провести виїзне засідання. Також зазначив, що  порядок денний засідання ГР був  попередньо наданий всім учасникам заходу, питання винесені на обговорення відповідно до Плану роботи ГР. Повідомив про аудіозапис засідання та надав  слово Першому заступнику Генерального директора ПАТ «Центренерго» Громку Я.А.

Громко Я.А. привітав присутніх, коротко розповів про історію будівництва Трипільської ТЕС, поінформував про сьогоднішню ситуацію, яка склалася на станції та на інших підприємствах ПАТ «Центренерго». Зокрема  зупинився на проблемах з поставкою вугілля та переоснащенні окремих блоків станції на вугілля газової групи, на питаннях приватизації та ін. Інформував також про завершення  ремонтних робіт на блоці №2 та запевнив у готовності підприємства до проходження ОЗП 2017 -2018 рр.

 

1. З першого питання «Про стан реформування вугільної промисловості України».

СЛУХАЛИ:

Татаринова А.А., який проінформував, що станом  на травень 2017 року у підпорядкуванні Міненерговугілля знаходяться 32 шахти, які здійснюють видобуток вугілля газової групи.

Термін експлуатації 6 шахт становить від 30 до 50 років, 15 шахт – від 50 до 70 років, інших – понад 70 років.

Протягом останніх 3-х років значно збільшилась кількість проблем, які є базовими для забезпечення виробничого процесу та створення безпечних умов праці. Серед головних – майже повне припинення реконструкції і технічного переоснащення  шахт та оновлення основних фондів, стрімке скорочення наукового потенціалу галузі.

 В цілому на вугледобувних підприємствах галузі  потребує заміни близько  30 відсотків підйомних машин, 40 відсотків вентиляторів головного провітрювання та компресорів.

Нестача як власних, державних і  інших  інвестиційних джерел та дефіцит  обігових коштів не сприяють оновленню основних фондів та введенню нових очисних вибоїв.

В наслідок цього за 4 місяці 2017 року видобуто лише 1,7 млн. тон вугілля, що на 433 тис. тон менше ніж у 2016 році.

Фактична собівартість 1 тони товарної вугільної продукції за цей період стала майже 2879,1  грн., що принесло збитки у обсязі  1267,9   млн. грн.,  з яких тільки 601,2 млн. грн. покрито з державного бюджету.

 На шахтах продовжує нарощуватися кредиторська заборгованість. Тільки із заробітної плати станом на 25.05.2017 р. вона складає 350,8  млн. грн. Вкрай низькими є розрахунки за електроенергію, які  за 4 місяці п.р. склали лише 13,4     відсотки (спожито на 582,7 млн.грн., сплачено – 78,3 млн. грн.

Проте, неодноразові спроби прийняти урядове рішення з реформування та фінансового оздоровлення державного сектору вугільної промисловості України до цього  часу не реалізовано.

Розроблений  Міненерговугілля ще в 2015 році проект Державної цільової програми реформування вугільної промисловості не знайшов Урядової підтримки, а підготовлений на її заміну проект Концепції реформування та розвитку вугільної промисловості на період до 2020 року та відповідний План заходів на її виконання на 2017 рік був розглянутий  Кабінетом Міністрів України тільки 24 травня п.р.

Синюка А.В., який  детально ознайомив членів Громадської ради  та запрошених з  презентаційними матеріалами вже прийнятої Концепції реформування та розвитку вугільної промисловості на період до 2020 року та відповідного Плану заходів на 2017 рік по її реалізації. (Повний виступ в аудіо та ел. запису.)

У обговоренні взяли участь: Скляров В.Ф., Яцкевич С.В.

Яцкевич С.В.- для забезпечення зниження собівартості видобутку вугілля вжити заходів щодо залучення інвесторів (або за рахунок держбюджету) та відновити розробку бурого вугілля  на родовищах Кіровоградської і  Дніпропетровської областей., що дозволить знизити вартість виробленої електроенергії в 2-3 рази.

За результатами обговорення першого питання Громадська рада

Вирішила:

1.           Визнати, що більшість задекларованих в останні 3 роки заходів Міненерговугілля з реформування державного сектору вугільної промисловості України не реалізовано, що значно погіршило виробничо - технічний і фінансово-економічний стан вуглевидобувних підприємств. Це призвело до  значного скорочення видобутку вугілля, відтоку робітничих кадрів та загострення соціально-трудових відносин у шахтарських колективах.

2.           Інформацію заступника директора Департаменту вугільно-промислового комплексу Міненерговугілля - начальника відділу з питань будівництва, проектно-технічного супроводу та перспективного розвитку Синюка А.В. щодо прийнятої Кабінетом Міністрів України 24.05. 2017р. Концепції реформування та розвитку вугільної промисловості на період до 2020 року та змісту  Плану заходів на 2017 рік взяти до відома.

3.           Підтримати пропозицію Міненерговугілля щодо створення Національної вугільної кампанії шляхом злиття існуючих державних підприємств вугільної промисловості.

4.           Комісії з питань вугільно-торф’яного комплексу Громадської ради при Міненерговугілля запровадити щоквартальний моніторинг за ходом виконання заходів, пов’язаних з реалізацією Концепції реформування та розвитку вугільної промисловості на період до 2020 року.

5.           Міненерговугілля з метою зниження ТЕС та ТЕЦ вартості виробленої електроенергії розглянути можливість залучення фінансових ресурсів (інвестиційних або державних) для відновлення відкритого видобутку бурого вугілля на родовищах Кіровоградської і  Дніпропетровської областей.

 

2. З другого питання «Про технічний стан об'єктів теплової енергетики і теплопостачання та перспективи розв'язання наявних проблем галузі».

СЛУХАЛИ:

Новикова К.В., який коротко розповів про виконання основних робіт в рамках реалізації Плану реконструкції та модернізації теплоелектростанцій і теплоелектроцентралей у період до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.09.2004№ 648-р. Повідомив, що за цей час вже реалізовано та ще планується виконати цілий ряд проектів. Зокрема проведено реконструкцію 20 енергоблоків, передбачено реалізацію 2 проектів з будівництва сіркоочисних установок (СОУ), завершення проекту СОУ на енергоблоці № 2 Трипільської ТЕС та будівництво СОУ на енергоблоці № 1 Зміївської ТЕС ПАТ «Центренерго» та ін. (Додаток №2).

Григоровського В.В., який  акцентував увагу присутніх на чинниках, що визначають подальші перспективи теплової енергетики. А саме:

- динаміка виробництва і споживання електроенергії до 2035 року;

- відповідно необхідний для маневрування ОЭС об'єм видів генерації, використовуваної для цих цілей, передусім тепловій генерації;

- надлишок встановлених потужностей теплової генерації;

- висока міра зносу основних фондів теплової генерації;

- низька ефективність використання вугілля;

- проблеми, пов'язані із закупівлею і постачанням вугілля;

- високі показники викиду вуглецю і необхідність виконання вимог Паризької угоди по зниженню цих викидів.

- високий тариф "вугільної" електроенергії.

За останні п'ять років, зазначив він, об'єми споживання електроенергії в Україні скоротилися на 20 % (або майже на 40 млрд. кВт/ч). У промисловості цей показник ще вищий - на 32% (або майже на 25 млрд. кВт/ч).

Сьогодні, зауважив доповідач, під  знаком питання знаходиться не лише розвиток, але і існування  деяких  галузей промисловості (Додток №3). 

Пономаренка О.В., який  нагадав, що в березні НТЦ «Психея» на офіційному сайті www.psychea.com.ua був розміщений  проект Енергетичної стратегії до 2035 року та  відбувся семінар, за участі провідних експертів   на якому Проект Стратегії був погоджений в цілому, направлений на розгляд членам Експертної ради після чого наданий до Управляючого комітету для остаточного схвалення.

На сьогодні вже опрацьовані всі зауваження  та пропозиції  до Енергетичної стратегії України до 2035 року і відредагований проект документа готовий до подання на розгляд Кабінету Міністрів України. 

 

У обговоренні взяли участь: Скляров В.Ф., Кравець П.П., Ковальчук Ю.Г., Татаринов А.А., Яцкевич С.В., Поташник С.І., Коровкін В.О., Буцьо З.Ю., Ніколаєнко В.М., Куцан Ю.Г., Сосюкін Л.М., Котко В.Г., Зенюк О.Ю.

 

Кравець П.П. висловив своє бачення у вирішенні основних проблем в енергетиці нашої країни, зокрема зазначив про першочергову необхідність підготовки високопрофесійних кадрів, виховання патріотизму та відданості справі та ін.

Яцкевич С.В.- Проватизацію ПАТ «Центренерго» та необхідність таких змін необхідно додатково обґрунтувати та розглянути на спільній нараді Міненерговугілля, НКРЕКП, ФДМУ, Громадській раді. 

Скоробогатов В.С. -  ПАТ «Центренерго» за минулий рік дало Державі прибуток 1,5 млрд. грн.  Цей прибуток отримано при не повній роботі блоків через відсутність палива. В той же час подібні приватизовані ТЕС показують збитки. Середня заробітна плата в ПАТ «Центренерго»  складає 7,5 тыс грн. Також  вирішені соціальні питання для енергетиків, діють дитячі садки, оздоровлюються співробітники станції. Вирішено питання здешевлення харчування для робітників. Крім того проводиться велика робота з модернізації блоків і скороченню шкідливих викидів в атмосферу.

«Як представник Всеукраїнської ради ветеранів праці енергетики вважаю, що приватизація ПАТ «Центренерго» є неприпустима. Гідроенергетика, атомна энергетика - це стратегічні державні об’єкти і, відповідно, повинно бути  гарантована їх безпека».

Сосюкін Л.М. - Енергетика не буде добре працювати доки не прийдуть професіонали. Міністерство разом з Урядом не задовільно готуються до зими, оскільки не закупили необхідної кількості антрацитового вугілля.

Зенюк О.Ю. - У презентаціях Міненерговугілля наданий розгорнутий аналіз стану та перспективам вугільної галузі та теплової генерації, причому навіть поточні  проблеми цих галузей становлять реальну загрозу стійкості всієї енергосистеми України.   Зокрема, не зважаючи на те що споживання електроенергії в Україні порівняно із 1990 роком зменшилось вдвічі, енергоблоки атомних, гідро та теплових електростанцій не можуть забезпечити надійне стійке енергозабезпечення споживачів по балансу, режимах роботи енергоблоків та енергосистеми. Зараз  в енергетичному балансі частка виробництва електроенергії на ТЕС не перевищує 30%, а враховуючи, що на АЕС виробляється 60% електроенергії  ставиться у притул питання стійкості енергосистеми як при можливому відключенні атомного енергоблоку потужністю 1000 МВТ так і при проходженні вечірніх максимумів навантажень. (Додаток №4).

Куцан Ю.Г. - Приватизація Трипільської ТЕС є продовженням неконструктивної політики керівництва Держави щодо управління паливно-енергетичним комплексом України.

Раніше проведена приватизація енергетичних об’єктів показала, що не одне гасло під яким вона проводилась практично не було реалізовано.

На енергетичні об’єкти не прийшов стратегічний інвестор, що широко рекламувалося в засобах масової інформації; власник не зробив модернізацію енергетичних об’єктів в обсягах які декларувалися; зруйнована державна монополія, яку підмінили монополією власника, який на даний час пропонує свої кабальні умови на ринку електричної енергії України.

Слід зазначити, що існуюча політика приватизації енергетичних об’єктів направлена на відлучення Держави від управління енергетикою.

На сьогоднішній день ми отримали некерованість процесом тарифоутворення. В той час, коли Трипільська ТЕС закінчила рік з прибутками, то в річному звіті  компанія ДЕТЕК показала збитки на всіх своїх теплових електростанціях.

Питання приватизації енергетичних об’єктів детально розглядалося на засіданні Громадської ради при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України, яке відбулося 19 травня 2015 року. В прийнятому рішенні зверталась увага Уряду на шкідливості приватизації в енергетичній галузі, яка підштовхує Країну у прірву нестабільності та хаосу. Учасники круглого столу представили експертний висновок по питанню порушення балансу інтересів суспільства та суб’єктів господарювання різних форм власності. Нажаль думка громадськості, яка висловлена у 2015 році, не була врахована.

Пропоную відкликати Постанову Кабінету Міністрів щодо приватизації енергетичних об’єктів. Енергетична громадськість застерігає членів Уряду України від можливого колапсу  і втрати енергетичної галузі, як це сталося з вугільно-добувними підприємствами.

Ковальчук Ю.Г. - Котельні установки енергоблоків 300 МВт оснащені електрофільтрами для очищення димових газів від твердих часток (золи). На сьогодні системи очищення не забезпечують необхідну якість очищення димових газів. Причому, перевищення європейських норм очищення димових газів від твердих часток складає більш ніж у10 разів. (Додаток №5).

Буцьо З.Ю.- запропонував домогтися виконання енергогенеруючими компаніями запланованих заходів з проведення модернізації енергоблоків ТЕС для забезпечення вимог ENTSO-E щодо нормативного регулювання частоти та потужності в ОЕС України.

 

За результатами обговорення другого питання Громадська рада

Вирішила:

1.           Інформацію Пономаренка В.О., директора Департаменту стратегії розвитку ПЕК та інвестиційної політики Міненерговугілля, Новикова К.В. заступника директора Департаменту електроенергетичного  комплексу - начальника відділу паливно-енергетичних балансів та моніторингу виробництва і споживання електроенергії, щодо технічного стану об'єктів теплової енергетики та вирішення наявних проблем галузі  взяти до відома.

2.           Визнати недостатньою, а в окремих випадках відсутньою, роботу Міненерговугілля в частині забезпечення зниження енергоємності виробництва електроенергії та теплової енергії на ТЕС і ТЕЦ.

3.           Визнати, що підприємствами теплової генерації  практично не проведено ні однієї реконструкції теплових блоків із впровадженням новітніх вугільних технологій  та підвищення ККД до 45-47%, КВВП до 65-75% в комплексному вирішенні екологічних проблем, а також забезпечення вимог ENTSO-E щодо нормативного регулювання частоти та потужності в ОЕС України.

4.           Запропонувати Міненерговугілля ініціювати перед НКРЕКП спільне опрацювання питання щодо застосування инструментів тарифно-цінового регулювання в частині створення дієвих передумов для забезпечення зниження енергоємності виробництва електро- та теплової енергії на об’єктах теплової генерації.

5.           Запропонувати Міненерговугілля опрацювати, із залученням відповідних представників експертного середовища, питання визначення прогнозу структури вітчизняної електрогенерації, виходячи з необхідності її оптимізації, загальносвітових та європейських тенденцій розвитку енергетики, реальної економічної ситуації в країні і викликів, які стоять перед державою, та врахувати їх в Урядових планах з реалізації  Енергетичної стратегії України до 2035 року.

6.           Громадська рада розділяє занепокоєння членів  трудових колективів підприємств ПАТ «Центренерго» викладені в зверненні профспілкових комітетів до Премєр-міністра України Гройсмана В.Б., щодо майбутньої приватизації  та просить Фонд державного майна України  їх врахувати (Додаток №6).

 

3. З третього питання Різне

-                  Щодо використання золовідвалів та переробки цих відходів у товари, що використовуються у будівництві

СЛУХАЛИ 

Кузьменка С.О. члена Експертної групи ГР, який докладно розповів про технологічний процес переробки золошлакових відходів (Додаток №7).

 

У обговоренні взяли участь: Ковальчук Ю.Г., Яцкевич С.В., Поташник С.І.

 

Яцкевич С.В. запропонував рекомендувати ПАТ «Центренерго» Трипільській ТЕС ретельно розглянути отримані матеріали щодо використання і  переробки золовідвалів та залучити до опрацювання цих документів профільних науковців, зокрема фахівців Інституту вугільних енерготехнологій у м. Києві.

 

 

 

Голова Громадської ради    

Герой України                                                                                               С.І.Поташник 

 

 

Керівник Секретаріату                                                                                   С.В.Яцкевич

 

Секретар                                                                                                        Л.В.Любарець

 

 

 

Додатки

версія для друку