Головна сторінка
18 квiтня 2014
Прес-центр
Громадська приймальня
Розсилки
Розширений пошук





















Головна » ПЕК України » Галузі » Нафтогазова та нафтопереробна промисловість



версія для друку
20 лютого 2004
Нафтогазовий комплекс: ситуація стабілізується

Досягнення максимального можливого рівня забезпеченості паливно-енергетичними ресурсами є принциповим завданням національної економіки України, без вирішення якого неможливе успішне здійснення економічних, науково-технічних і соціальних програм.

За результатами виробничої діяльності підприємств нафтогазового комплексу за 12 місяців 2003 року досягнуто збільшення основних показників виробничої діяльності у порівнянні з відповідним періодом минулого року, а саме:

 

- видобутку газу нафтогазодобувними підприємствами на 655,4 млн. куб. м., або на 3,5 %;

- видобутку нафти і газового конденсату на 227,6 тис. т, або на 6,1 %;

- переробки нафти на 1769,3 млн. т, або на 9,1 %.

 

Видобуток газу

У 2003 році в Україні видобуто 19 456,0 млн. куб. м газу, що у порівнянні з відповідним періодом 2002 року більше на 655,4 млн. куб.м., або на 3,5%.

При цьому підприємствами НАК „Нафтогаз України” видобуто 18 217,3 млн. куб. м газу (93,6% від загального видобутку. Порівняно з 2002 роком видобуток газу підприємствами НАК „Нафтогаз України” в 2003 році збільшився на 2,4%. У тому числі, при плані 17 110,86 млн. куб. м фактично отримано природного газу 17 505,05 млн. куб. м, що становить 102,3% від запланованого обсягу порівняно з відповідним періодом попереднього року. Видобуто нафтового газу 712,258 млн. куб. м.

 

Видобуток нафти та конденсату

У 2003 році в Україні видобуто 3 975,1 тис. тонн нафти з газовим конденсатом, що на 227,6 тис.тонн більше ніж торік, або на 6,1%. При цьому, підприємства НАК „Нафтогаз України” видобули нафти з газовим конденсатом 3 768,5 тис. тонн, що у порівнянні з відповідним періодом 2002 року більше на 162,5 тис. тонн, або на 4,5% .

 

Пошуково-розвідувальне та експлуатаційне буріння

Протягом 12 місяців 2003 року нафтогазовидобувні підприємства НАК “Нафтогаз України” виконували пошуково-розвідувальне буріння на 70 площах та родовищах в трьох нафтогазоносних регіонах України: Східному, Західному та Південному.

За звітний період пробурено 197,71 тис. м розвідувального та 261,85 тис. м експлуатаційного буріння. У порівнянні з відповідним періодом 2002 року обсяги розвідувального буріння збільшилися на 34,93 тис. м, а проходка в експлуатаційному бурінні зменшилася на 20,93 тис. м.

 

Поставка та переробка нафти

У 2003 році на нафтопереробні підприємства України поставлено 24 619,6 тис. тонн нафти, у тому числі: 2 166,4 тис. тонн - власного видобутку (8,8% від загального обсягу поставки); 21 319,5 тис. тонн - з Російської Федерації (86,6%); 1 133,7 тис. тонн - з Казахстану (4,6%). Відповідно до минулого року обсяг поставки нафти на НПЗ збільшився на 15,8%. При цьому обсяги поставки російської нафти збільшилися на 28,9%, а казахстанської зменшилися на 51,2%.

Переробка нафти склала 21 189,3 тис. тонн нафти, що на 9,1 % більше обсягів переробки нафтової сировини за такий же період минулого року.

 

Транспортування нафти

Загальні обсяги перекачки нафти за 12 місяців 2003 року склали 56 684,1 тис. тонн, що на 18 % (або 8 670,5 тис. тонн) більше у порівнянні з відповідним періодом минулого року.

На експорт країнам Західної Європи (Словаччині, Угорщині, Чехії) протранспортовано 33 206,6 тис. тонн, що на 21 % (або на 5 803,5 тис. тонн) більше у порівнянні з відповідним періодом минулого року, а для потреб України обсяг перекачки нафти склав 23 477,4 тис. тонн, тобто збільшився на 13,9 %, або на 2 866,9 тис. тонн.

 

Газопостачання, споживання та транзит природного газу

Протягом 2003 року до України надійшло 187,0 млрд.куб.м природного газу (за відповідний період 2002 року – 178,6 млрд.куб.м). Безпосередньо для споживачів України по імпорту в поточному році надійшло 60,3 млрд.куб.м (за відповідний період 2002 року – 56,5 млрд.куб.м), з них:

- з Росії (від ВАТ “Газпром” ) – 26,0 млрд.куб.м;

- із Туркменистану - 34,4 млрд.куб.м;

 

Україною за січень – грудень 2003 року використано 76,4 млрд. куб. м природного газу (за відповідний період 2002 року – 69,7 млрд.куб.м), у тому числі:

- безпосередньо споживачі – 68,8 млрд. куб. м ( за відповідний період 2002 року – 62,2 млрд. куб. м), з них:

- споживачі по фондах держадміністрацій (населення, комунально-побутові і бюджетні споживачі) – 34,4 млрд. куб. м,

- промислові споживачі – 34,4 млрд. куб. м;

- технологічні потреби при видобутку нафти і газу та транспортуванні природного газу склали 7,5 млрд. куб. м (у 2002 році за відповідний період – 7,0 млрд. куб. м).

За 2003 рік за оперативними даними протранспортовано через територію України (транзит) природного газу всього – 129,3 млрд.куб.м (за відповідний період 2002 р.121,4 млрд.куб.м).

 

Фінансово-економічна діяльність підприємств

нафтогазового комплексу

 

Стан розрахунків за спожитий природний газ

Заборгованість за спожитий у 2003 році природний газ станом на 01.01.04 становить 921,4 млн.грн.

Борг за спожитий природний газ з урахуванням боргів 1999-2003 р.р. станом на 01.01.04 становить 5 293,3 млн.грн.

 

Заборгованість підприємств нафтогазового комплексу

перед бюджетом по податках, зборах (обов¢язкових платежах)

Заборгованість перед бюджетом по податках, зборах (обов¢язкових платежах) нафтопереробних підприємств станом на 01.12.03 складає 38,6 млн.грн.

З початку року підприємствами було:

- нараховано до сплати в бюджет – 1 578,4 млнрн.;

- сплачено – 1 627,0 млнрн.;

- рівень проплат з урахуванням погашення боргів минулих років складає 97,7%.

За станом на 01.01.04 підприємствами НАК “Нафтогаз України” із нарахованих 6 510,4 млн. грн. податків, зборів (обов¢язкових платежів) сплачено 6 519,7 млн.грн., що більше на 546,5 млн.грн. ніж у 2002 році.

Рівень сплати податків у порівнянні з 2002р. зріс на 32,0% і становить 100,1 відсотки. Мобілізуючи усі фінансові ресурси та можливості, підприємствам Компанії у поточному році вдалося сплатити власними грошовими коштами 3 923,4 млн. грн., що становить 60,2% податкових платежів, тоді як у 2002 році частка “живих грошей” у сплаті становила 54,9%.

 

Дебіторська та кредиторська заборгованість

 

Дебіторська заборгованість нафтопереробних підприємств станом на 01.12.03 складає 1 539,8 млн.грн., кредиторська заборгованість – 1 979,0 млн.грн.

 

Стан погашення заборгованості з заробітної плати,

платежах до Пенсійного фонду

Станом на 1 січня 2004 року за оперативними даними заборгованість із виплати заробітної плати (з нарахуваннями на заробітну плату та без урахування поточної заборгованості) на державних підприємствах нафтогазового комплексу, що входять до сфери управління Мінпаливенерго, становить 656,9 тис.грн.

За інформацією НАК “Нафтогаз України”, заборгованості із виплати заробітної плати по дочірніх компаніях, підприємствах, акціонерних товариствах та філіях Компанії станом на 01.01.04 немає.

Заборгованість по платежах до Пенсійного фонду станом на 01.01.04 становить 208 тис.грн.

У цілому за 2003 рік на підприємствах нафтогазового комплексу було створено 3441 робоче місце.

 

Капітальне будівництво

За січень-грудень 2003 року на об'єктах нафтогазового комплексу освоєно 3 629,68 млн.грн., з них за рахунок власних коштів – 3 624,29 млн.грн.

 

Аналіз господарської діяльності підприємств нафтогазового комплексу за 2003 рік у цілому свідчить про позитивні зміни в їх роботі

Підприємствами НАК “Нафтогаз України” проведено значну роботу із введення нових потужностей. Торік уведено в експлуатацію Кобзівське газоконденсатне родовище, Західно-Старовірівське газове родовище, Макунівське газове родовище та Рубанівське газове родовище. Стали до ладу нові свердловини: 68 газових та 56 нафтових, які забезпечили видобуток 459,9 млн. куб. м газу та 251,8 тис. тонн нафти і газового конденсату.

У 2003 році нафтопереробні підприємства продовжували динамічну, стабільну роботу з переробки нафти. Поліпшився фінансово-економічний стан підприємств, збільшилися обсяги переробки сировини, зросло завантаження виробничих потужностей і збільшилося виробництво нафтопродуктів.

Торік підприємства галузі вклали в реконструкцію і технічне переоснащення близько 210 млн. грн.., що на 10% більше порівняно з 2002 роком.

Ситуацію на ринку нафтопродуктів у 2003 році можна вважати достатньо стабільною. Цьому сприяло прийняття постанови кабінету міністрів України від 16.09.03 № 1457 „Про затвердження Порядку реєстрації зовнішньоекономічних контрактів (договорів) на здійснення експортних операцій з нафтою”, що дозволило зупинити ріст ціни на нафтопродукти, який мав місце наприкінці серпня та вересні 2003 року.

 

Основні завдання підприємств нафтогазової галузі на 2004 рік

- Видобуток нафти і газового конденсату - 3 900,00 (тис.т), у т.ч.: НАК “Нафтогаз України” - 3 804,00

- Видобуток природного газу - 19 850,00 (млн. куб.м.), у т.ч.: НАК “Нафтогаз України – 18 113,10

 

- Поставка нафти та газового конденсату на нафтопереробних та газопереробних підприємствах України, всього : 26 300,00 (тис.тонн),

в т.ч. : власного видобутку - 3 300

з Російської Федерації - 22 000

з Казахстану - 1 000

 

- Переробка нафти , всього: 23 900, 00 ( тис.тонн)

Виробництво:

- бензину - 5 300

- дизельного пального - 6 600

- мазуту - 8 000

- Ситуація на вітчизняному ринку нафтопродуктів :

Експорт нафтопродуктів ( тис.тонн)

 бензинів моторних - 500

 дизельного пального - 1 400

мазуту - 7 200

 

- Обсяги перекачки нафти та газового конденсату всього: 55 180,00 (тис.тонн)

 у т.ч. : транзит територією України - 36 000,00

 для України - 19 180,00

 

- Газопостачання та споживання природного газу :

 пронтранспортовано територією України - 127,80 (млрд.куб.м )

- закачка до ПСГ для споживачів України - 14 760 млн.куб.м

- відбір з ПСГ для споживачів України - 13 717 млн.куб.м

 

Основні проблеми функціонування нафтогазової промисловості у 2003 р.:

стан і шляхи їх вирішення у 2004 р

 

З метою подальшої стабілізації ситуації з забезпечення енергетичної безпеки України та поліпшення економічного стану країни необхідні системні та скоординовані дії усіх гілок влади в рамках виваженої державної енергетичної політики, що визначається її основними засадами:

- збільшення обсягів видобування власних енергоносіїв із забезпеченням виконання Національної програми “Нафта і газ України до 2010 року”, Державної програми освоєння вуглеводних ресурсів Українського сектора Чорного і Азовського морів;

введення податкових стимулів інноваційної діяльності та нагромадження капіталу суб’єктів господарювання паливно-енергетичного комплексу;

- підвищення рівня енергетичної незалежності шляхом диверсифікації джерел постачання в Україну нафти, зокрема нафтопроводом „Одеса-Броди”;

- підвищення ролі України як транзитної держави з транспортування нафти та природного газу, модернізація нафто- та газотранспортних систем;

- підвищення ефективності використання енергетичних ресурсів шляхом запровадження економічних стимулів впровадження енергозберігаючих технологій;

- посилення конкурентноспроможності української економіки.

Надійність роботи та сталий розвиток паливно-енергетичного комплексу України значною мірою залежить від стану нафтогазового комплексу, успішне функціонування якого визначається, в основному, станом розвитку його складових: нафтогазовидобування, нафтогазотранспорту та нафтопереробки.

Для стабільного розвитку економіки України вкрай важливо забезпечити максимально можливий рівень видобутку вуглеводнів із власних покладів, який сьогодні складає біля 18,6 млрд. куб. м газу та 3,7 млн. тонн нафти з конденсатом, що забезпечує відповідно 20 відсотків по газу та 15 відсотків по нафті потреб народного господарства України.

Завданнями, визначеними Національною програмою “Нафта і газ України до 2010 року”, передбачається збільшення видобутку нафти з конденсатом і газу в Україні до 2010 року відповідно 5,2 млн. тонн і 24,5 млрд. куб. м .

Стратегічним завданням зазначеної Програми визначено диверсифікацію джерел і маршрутів імпорту енергоносіїв та використання транзитних можливостей України в частині транспорту нафти і газу.

Одними з основних питань функціонування нафтогазової промисловості є роботи з організації Міжнародного консорціуму з управління та розвитку газотранспортної системи України та просування проекту Євро-Азійського нафтотранспортного коридору.

Відповідно до Договору між ВАТ “Газпром” та НАК “Нафтогаз України” про створення міжнародного консорціуму з управління та розвитку газотранспортної системи України передбачено дві фази створення міжнародного консорціуму – передінвестиційну та інвестиційну.

З метою реалізації передінвестиційної фази створення міжнародного консорціуму НАК “Нафтогаз України” та ВАТ ”Газпром” створили підприємство “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України” у формі товариства з обмеженою відповідальністю, затвердили План робіт з проекту створення Консорціуму, створили робочі групи для його виконання.

Потребує вирішення також питання використання нафтопроводу „Одеса-Броди”.

27 січня поточного року в Мінпаливенерго України відбулося підсумкове засідання Міжвідомчої робочої групи з питань використання нафтопроводу „Одеса-Броди”, створеної наказами Мінпаливенерго від 3 липня 2003 року № 346 та від 8 липня 2003 року № 352. Під час засідання була заслухана презентація заключного звіту підготовки ТЕО „Обоснование работы нефтепроводаОдеса-Броды” в направлении МНТ „Пивденный” в увязке с работой нефтетранспортной системы Украины”, разробленого американською компанією Енерджі Солюшнз.

Дані та висновки, що містилися у заключному звіті компанії-експерта, були опрацьовані фахівцями міністерства та лягли в основу рекомендацій Уряду України щодо винесення рішення про визначення напрямку ефективного використання нафтопроводу “Одеса-Броди”. Відповідний пакет документів було направлено до Кабінету Міністрів України та 4 лютого поточного року на засіданні Кабінету Міністрів України було прийнято рішення про використання нафтопроводу у північному напрямку. На 2004 рік планується проведення робіт із заповнення нафтопроводу каспійською нафтою та її транспортування в обсязі 5-7 млн. тонн до європейських НПЗ.

З метою забезпечення ефективного функціонування нафтопроводу „Одеса-Броди” як складової частини євро-азіатського нафтотранспортного коридору та системи магістральних нафтопроводів Кабінетом Міністрів України 4 лютого прийнято постанову № 114 „Про заходи щодо підвищення ефективності використання магістральних нафтопроводів”.

Головним засобом досягнення цілей і реалізації пріоритетів Енергетичної стратегії є державний вплив на формування взаємовідносин суб’єктів, що повинно здійснюватися шляхом цінової, тарифної, податкової і митної політики, спрямованої на:

- врегулювання рівнів і співвідношення внутрішніх цін на паливо та енергію;

- захист вітчизняного товаровиробника та внутрішнього енергетичного ринку України;

- зниження податкового тиску в галузях паливно-енергетичної сфери;

- ліквідацію перехресного субсидіювання по всіх галузях економіки;

- раціоналізацію структури і рівня цін та тарифів, що забезпечують, з одного боку, ефективне функціонування енергетики, а з другого – фінансово прийнятне забезпечення споживачів;

- створення однакових конкурентних умов для всіх виробників енергоресурсів, стимулювання інноваційної, інвестиційної та енергозберігаючої діяльності.

Реалізація державної енергетичної політики України потребує вдосконалення нормативно-правової бази, яка б передбачала узгоджене використання цінових, тарифних, податкових, митних та інших важелів у нафтогазовому комплексі.

З метою забезпечення енергетичної безпеки країни та нарощування запасів нафти і газу, підвищення ефективності геологорозвідувальних робіт, стабілізації роботи підприємств ПЕКу потребує прийняття ряд нормативних документів, які сприятимуть також поліпшенню фінансово-економічного стану підприємств, залученню додаткових інвестицій для забезпечення безперебійної роботи нафтотранспортної мережі, пошуку нових джерел постачання енергоносіїв в Україну .

 

Довідково: нормативно-правові документи які потребують прийняття

1. Проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про податок на додану вартість” щодо поширення касового способу визначення бази оподаткування ПДВ у підприємств ПЕК (реєстраційний № 4110 від 04.09.03) Цей законопроект передбачає застосування касового способу визначення бази оподаткування ПДВ під час реалізації природного газу (включаючи його транспортування) для всіх категорій споживачів.

2. По Закону України “Про списання вартості несплачених обсягів природного газу” щодо списання дебіторської і кредиторської заборгованості бюджетів усіх рівнів, газопостачальних та газозбутових організацій та інших суб’єктів господарювання, що споживали та постачали природний газ для потреб населення та бюджетних організацій, яка виникла у період 1995-1998 років з розрахунків за природний газ і послуги з його транспортування у доларовому еквіваленті та неврахування списаної заборгованості під час визначення бази оподаткування податком на прибуток та податком на додану вартість.

На сьогодні Мінпаливенерго проводиться робота щодо узгодження розробленого порядку проведення розрахунків, передбачених зазначеним Законом.

3. По Закону України “Про рентні платежі на нафту і природний газ” щодо диференційованого методу обчислення рентної плати.

2 жовтня 2003 року на пленарному засіданні Верховної Ради України цей законопроект було прийнято в другому читанні та в цілому за № 1216-IV від 02.10.03.

Президент України у пропозиціях до Верховної Ради України запропонував відхилити цей Закон як такий, що суперечить Конституції і законам України, призведе до зменшення надходжень до державного бюджету та зниження (мінімізації) рентних платежів їх платниками.

У зв’язку з цим Компанією спільно з Асоціацією «Нафтогазбудінформатика» було доопрацьовано зазначений закон з урахуванням пропозицій Президента України щодо введення рентної плати за газовий конденсат, збільшення ставок рентних платежів за нафту і природний газ, зменшення базового значення ціни на нафту, збільшення залежності диференційованої ставки рентних платежів від глибини свердловин та інше, що призведе до зменшення втрат бюджету.

Повторний розгляд та прийняття рішень по цьому доопрацьованому варіанту Закону з пропозиціями Президента України, а саме по проекту Закону України “Про рентні платежі за нафту, природний газ та газовий конденсат” (реєстраційний № 2306 від 11.12.03), передбачалось на пленарних засіданнях Верховної Ради України 11 та 23 грудня 2003 року.

Проте, у зв’язку з розглядом на цих пленарних засіданнях законопроектів щодо внесення змін до Конституції України, зазначений законопроект не було розглянуто.

4. Творчим колективом фахівців НАН України, Мінпаливенерго та НАК ”Нафтогаз України” під керівництвом академіка Карпа І.М. продовжується робота над “Енергетичною стратегією України на період до 2030 року”.

Фахівцями НАК”Нафтогаз України” підготовлені та передані головній організації (Інституту газу НАН України) розділи, що стосуються розвитку на період до 2030 року геологорозвідувальних робіт, нарощування сировинної бази видобування нафти і газу в Україні, можливої динаміки річних обсягів видобутку нафти і газу.

Станом на 01.01.04 ці розділи головною організацією прийняті, доопрацьовані та редакція “Енергетичної стратегії України на період до 2030 року” передана у визначений Урядом термін ( до 15 грудня 2003 року) до Адміністрації Президента України.

5. Проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про ліцензування певних видів господарської діяльності”, пункт 5 розділу ХІ “Прикінцеві положення” Закону України “Про нафту і газ”.

Щодо внесення до переліку видів діяльності, які підлягають обов’язковому ліцензуванню, таких її видів:

- “проектування, будівництво, ремонт та експлуатація газотранспортних мереж та споруд на них”;

- “видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ)”.

6. Закон України «Про Державний бюджет України на 2004 рік»

Необхідність поновлення дії призупиненої на 2004 рік відповідно до пунктів 3, 28, 58, 59 статті 80 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», щодо спрямувань державних коштів на геологорозвідувальні роботи та порядку розгляду і надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами, що існував, або затвердження нового порядку, в якому передбачити можливість одержання єдиного спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр і їх промислову розробку. /Доручення Президента України від 25.12.03 № 1/1716 (пункт 3)/.

7. Закон України “Про Державний бюджет України на 2004 рік”.

 Необхідність поновлення дії підпункту 5.2.2 статті 5 “Валові витрати” Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”, призупиненої на 2004 рік відповідно до пункту 50 статті 80 Закону України “Про Державний бюджет України на 2004 рік”, щодо надання підприємствам права включати до складу валових витрат суми добровільно перерахованих коштів до Державного бюджету України або місцевих бюджетів та неприбуткових організацій у межах, передбачених цією статтею (від 2 до 5%), оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

8. Закон України “Про Державний бюджет України на 2004 рік”.

Забезпечення виконання статті 9 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" і врегулювання питання оподаткування за нульовою ставкою ПДВ операцій з продажу на внутрішньому ринку НАК "Нафтогаз України", її дочірніми підприємствами та компаніями, а також підприємствами, що входять до сфери її управління, природного газу, ввезеного на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів.

Опитування
Як, на Вашу думку, можна досягти енергетичної незалежності України
впровадженням альтернативної енергетики
видобуванням сланцевого газу
впровадженням енергозберігаючих технологій
збільшенням видобутку вітчизняних нафти та газу
переважним використанням кам’яного вугілля та атомної енергії
Відповісти Відповісти
результати Відповісти
Обговорити  Обговорити













Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)

При використанні матеріалів цього сайту
посилання на веб-портал Міненерговугілля
(для веб-сайтів гіперпосилання на http://mpe.kmu.gov.ua) обов'язкове

©  Міністерство енергетики та вугільної промисловості України